תזונה טבעית: על הקשר בן שמן זית איכותי וסרטן

 

שמן זית כתית מעולה הוא מקור השומן העיקרי ב תזונה המזרח תיכונית.
ריכוז השומנים הרוויים והמספר הרב של תרכובות ביולוגיות פעילות כגון פוליפנולים מאפיינות את תכונותיו האנטי-דלקתיות והאנטיאוקסידנטיות. לשמנים המופקים מזרעים אין את היתרונות של שמן זית כתית מעולה. זה יכול להסביר למה מספר מקרי הסרטן ומחלות הלב בקרב האוכלוסיה המזרח תיכונית נמוך יותר ממקומות גאוגרפיים אחרים.
כאשר הפיקו פיטוכימיקלים פנוליים משמן הזית הכתית מעולה ומדדו את תכונותיו הבריאותיות, מצאו כי הוא יעיל כנגד כאב ברכיים בשלבים מוקדמים של דלקת פרקים ניוונית בברך.

נטורופתיה – על שימוש: אומגה 3 ו- אומגה 6

חומצות השומן הפולי לא רוויות אומגה 3 ואומגה 6 חיוניות ויש לצרוך אותן בתזונה. תזונות מערביות נוטות לריכוז גבוה יותר של אומגה 6 מאשר אומגה 3 (ביחס שנע בין 10:1 ל-20:1 או יותר). לכל חומצת שומן פולי לא רוויה יש פונקציה נגדית על מסלול הציקלואוקסיגנז (cyclooxygenase) – המסלול האנזימתי שהופך חומצות שומן לפרוסטגלנדינים המתווכים דלקת וכאב. חומצות שומן פולי בלתי רוויות מסוג אומגה 6 מעודדות דלקת, בעוד שחומצות שומן מסוג אומגה 3 מפחיתות את הדלקת. חומצת השומן הבלתי רוויה השולטת מסוג אומגה 6 היא חומצה לינולאית, המצויה בתירס, זרעי חמנייה, שמן חריע, סויה ושמני שומשום, כמו גם אגוזים וזרעים. בניסוי אקראי מבוקר שכלל 56 מטופלים, העלו את כמות השומנים מסוג אומגה 3 והורידו את כמות שומני האומגה 6. כתוצאה מכך, פחתו כאבי הראש. יחד עם זאת, ישנם מספר מחקרים אחרים אשר מראים כי תזונה עשירה בחומצות שומן פולי לא רוויות מסוג אומגה 6 יחסית לאומגה 3 מגבירה דלקת כרונית.

חומצות השומן הפולי בלתי רוויות העוצמתיות ביותר מסוג אומגה 3, EPA ו-DHA, מצויות בעיקר בדגי מים קרים כמו סלמון, מקרל, טונה, הרינג, רעמתן פומפנו, דג-חרב, פורל, וסרדינים. חומצת שומן מסוג אומגה 3 נוספת, חומצה אלפא לינולאית (ALA), מצויה בשמנים צמחיים (כגון שמן סויה וקנולה), אגוזים (בעיקר אגוזי מלך), זרעי פשתן טחונים ושמן פשתן, ירקות עליים, ושומנים אחדים מן החי, בעיקר מבעלי חיים הניזונים מעשב.  גוף האדם משתמש בדרך כלל ב-ALA להפקת אנרגיה, כי הוא לא יעיל בהפיכתו ל-EPA או ל-DHA, במיוחד כשמזדקנים.

ריפוי טבעי: אומגה 3 ותחלואות כרוניות

ההוכחה החזקה ביותר ליתרונות התזונתיים של שומנים מסוג אומגה 3 משוייכת ליכולתם להקטין הפרעות קצב מסכנות חיים. בנוסף, חומצות שומן מסוג אומגה 3 מורידות לחץ דם וקצב לב, משפרות את תפקוד כלי הדם, ויכולות גם להקטין את כמות הטריגליצרידים ולהקל על הדלקת, במינונים גבוהים יותר מאלה הקיימים לרוב בתזונה רגילה. ישנן הוכחות כי חומצות שומן מסוג אומגה 6 משפיעות בצורה חיובית על גורמי סיכון קרדיווסקולריים, אבל מאחר והן נמצאות בכל תזונה, יהיה זה חכם להגדיל את צריכתן של חומצות שומן מסוג אומגה 3. ההמלצה היא לאכול  8 גרם (בערך שתי מנות) של מאכלי ים בשבוע, במיוחד דגים בשרניים, שמנים וכהים, העשירים ב-EPA ו-DHA.

קיימים תוספי תזונה רבים המציעים חומצות שומן מסוג אומגה 3, אך יש לקחת בחשבון את מקורם, מינונם ופעולות הגומלין שלהן עם תרופות. מספר מחקרים מצאו כי מטופלים השתמשו בפחות תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים (NSAIDs) בזמן שהם טופלו בחומצות שומן מסוג אומגה 3 לדלקת פרקים שגרונית, ונצפה כי לתוספים יש אפקט של שיכוך כאבים במקרים של דלקת פרקים. מינון תוספי אומגה 3 בהם השתמשו במחקרים רבים נעים בין 3,000 ל-4,000 מ"ג של שילוב של EPA ו-DHA, שלרוב ניתן למצוא ב-6,000 עד 8,000 מ"ג של שמן דגים. ברוב המוצרים האיכותיים העשויים משמן דגים, השילוב של EPA ו-DHA יהיה כחצי מכמות המנה. למשל קפסולה של 1,000 מ"ג תכיל כ-230 מ"ג EPA ו-270 מ"ג DHA לערך כולל של 500 מ"ג של חומצות שומן פולי בלתי רוויות מסוג אומגה 3.

קורס תזונה טבעית

ב קורס תזונה טבעית – מכללת כרכור,
נערוך הכרות מעמיקה עם יסודות המזון, סוגי המזונות השונים, בניית תפריט בריא ומאוזן, והתאמת תכנית תזונתית לגילאים שונים, ותקופות חיים שונות. התכנית משלבת ידע מערבי, מחקרים עדכניים יחד עם ידע מסורתי ולימוד הגישה הטבעית וההוליסטית.

במסגרת לימודי מדעי התזונה מתוודעים הסטודנטים למגוון שיטות אבחון רפואיות ולקשת רחבה של סגנונות והרגלי תזונה הרצויים למטופל, לרבות שיטות מסורתיות, שיטות שמקורן במזרח (עקרונות הרפואה הסינית) ושיטות מודרניות, ולומדים להתאים לכל מטופל את הרגלי התזונה המתאימים לו ולאורח חייו. מתכונים טובים, תחושת מסוגלות, תקתוק, ותזונה שהיא לא דיאטה, אלא בריאות ממכרת ואפילו מפנקת.

במהלך לימודי מדעי התזונה, הסטודנטים עוברים תהליכים בתמיכה של הקבוצה והמנחים יחדיו ומושם דגש רב על תהליך ההתפתחות האישי והמקצועי של הסטודנט והפיכתו למטפל במלוא מובן המילה. דגש זה בא לידי ביטוי בעבודה בקבוצות קטנות, עבודה דינאמית, לימודי יחסי מטפל-מטופל וליווי אישי של הסטודנט.