יותר ויותר מדינות ברחבי העולם מאמצות את מקצוע הרכיבה הטיפולית ככלי אפקטיבי ומקדם מדרגה ראשונה לטיפול בבעיות פיזיולוגיות – תפקודיות וכן בבעיות רגשיות התנהגותיות.
נכון לקיץ 2004 נציגים מ – 35 מדינות חברים בארגון NARHA רבים מהם בעלי תעודת מטפל ברכיבה מטעם האירגון, חלקם מנהלי מרכזים לרכיבה טיפולית.
ביה”ס ‘סוסים ואנשים’ הינו חבר בארגון הבינלאומי ופועל לשת”פ אקדמי ומקצועי עם האירגון.
לבוגרים תוענק תעודה של ‘מטפל ברכיבה’ ותעודת מדריך לרכיבה מערבית באישור מנהל הספורט, משרד החינוך.
אירגון הרכיבה הצפון אמריקאי לנכים NARHA נוסד בשנת 1969 וכאמור חברים בו נציגים מכל קצוות העולם.

ארה”ב מהווה מרכז השראה לכל מי שעוסק בתחום הרכיבה הטיפולית. בזכות האירגון פעילותיו והנחיותיו מתקיים קשר פורה בין כל העוסקים בתחום. בארה”ב פועלים מרכזי טיפול רבים לרכיבה טיפולית כ – 700 במספר מהם נהנים יותר מ – 30000 אנשים בכל הגילאים.
למרות שהטיפול באמצעות סוסים נפוץ ביותר בגרמניה, אשר בה בתי חולים רבים מחזיקים מסלולי רכיבה , תוכניות רכיבה נפוצות היום גם באירופה כולה ובצפון אמריקה.
בראיון שנתנה פרופסור אוקטביה בראון למאגזין STRIDES מסתיו 2004, אומרת בוגרת אוניברסיטת הרוורד בעלת 30 שנות ניסיון ברכיבה טיפולית, כי מנסיונה היא מעודדת מכך שאנשים מכל רחבי העולם, מקשיבים זה לזה ולומדים זה מזה את השיטות והגישות בתחום הרכיבה הטיפולית.
למשל בגרמניה ובאוסטריה שהיו ידועות בגישה הרפואית המשתמשת בתרפיית הרכיבה הטיפולית כאמצעי לפתרון בעיות רפואיות ספציפיות, יש כבר פתיחות לכוון גישות אחרות, הרואות את יעילות הטיפול ברכיבה בתחומים רבים של הגוף והנפש.
לדברי פרופ. בראון, בארה”ב כמו באנגליה, רואים את המטפל ברכיבה כבעל מקצוע במשרה מלאה, כבר עכשיו רואים בארה”ב את תקציבי הענק הזורמים לכוון וזה מעודד ומהווה מודל לחיקוי לבעלי המרכזים הקטנים ברחבי העולם.
בגרמניה, מספרת מוניקה מחלם (MONICA MEHLEM ), פסיכותרפיסטית העובדת בעיקר עם מבוגרים ומנחת סדנאות פסיכותרפיה גופנית באמצעות הסוס, המטפל ברכיבה הינו גם מדריך לרכיבה.

תרפיה בעזרת סוסים

בתהליך הטיפול באמצעות הרכיבה נוצרים יחסים קרובים מאוד בין המטופל לבין המטפל ולכן עדיף שלא להכניס עוד דמות בתוך האינטימיות שנוצרה.
הערה: גם ב’סוסים ואנשים’, ביה”ס למטפלים ברכיבה בכרכור, מכשירים את המטפלים ברכיבה גם לתפקיד מדריך רכיבה, כך שיוכל להעניק למטופל חוויה טיפולית שלמה ללא נוכחות אדם נוסף.
לאחרונה רווחת המגמה בגרמניה וגם בשוויץ לאמץ סוסים שגודלו במיוחד כדי להיות חלק בתהליך הטיפולי. לשם כך נבחרים סוסים קטנים יותר המתאימים לילדים ולבני נוער צעירים.
בברזיל, ישנם כ – 200 מרכזים הנותנים שירותי רכיבה טיפולית. 12,000 משתתפים עם מוגבלויות שונות נהנים משירותים אלה. למרות זאת מדווחים משם על קשיים כלכליים, על קושי בקבלה של התחום ועל קושי במציאת סוסים מתאימים. אך אם להסתכל על חמשת השנים האחרונות, ההתפתחות בתחום מרשימה ומעודדת, אומרת ג’והן בנג’מין, פעילה מרצה וכותבת בתחום הרכיבה הטיפולית.
בשנים האחרונות, הולכת וגדלה ביפן המודעות לצרכי אנשים עם מוגבלויות אך טיפול האמצעות רכיבה עדיין חדש ביפן. ביפן, בניגוד למדינות אחרות, לא שימש הסוס את החקלאי והאדם בכפר, אלא דווקא השתמשו בו לצרכי מלחמה. מירוצי הסוסים היו תחום כלכלי מובהק ורכיבה כשלעצמה היא עסק יקר. מחירי האדמה ביפן יקרים והקצאת שטחים לרכיבה טיפולית ולרווחת הסוסים בעייתית. לא מזמן תורגם פרוטוקול הבטיחות של NARHA ליפנית ותוכניות מובנות החלו להיות מיושמות בתחום.
באוסטרליה הרחוקה, תחום הטיפול ברכיבה מפותח ומוסדר. כרגע עוסקים בו רק פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק. המטפלים מעוגנים בקבוצות ופזורים ברחבי המדינה. בין הקבוצות ברחבי אוסטרליה מתקיים שיתוף פעולה הדוק. מדריכים לרכיבה מצטרפים למטפלי הרכיבה הטיפולית והם משתתפים באופן פעיל בשעה הטיפולית. ברברה היין אשר משמשת כיועצת ומרצה לרכיבה טיפולית מביעה התפעלות ממצב התחום באוסטרליה בעיקר מהפריסה הנרחבת תוך זמן קצר ברחבי היבשת העצומה.
ובישראל, תחום הרכיבה הטיפולית תופס תאוצה.’סוסים ואנשים’ ביה”ס למטפלים ברכיבה בכרכור שם לו למטרה להכשיר מטפלי רכיבה ברמה מקצועית גבוהה עם התיחסות הוליסטית למטופל תוך קידום מצבו הפיזי והרגשי. ביה”ס חבר באירגון NARHA ופועל בשיתוף פעולה עם האירגון ועם מרכזים דומים בעולם.
מטפלים ברכיבה בוגרי ביה”ס ‘סוסים ואנשים’ יהיו המובילים בתחום ויתרמו להכרה הולכת ומתרחבת של תחום טיפולי זה בקרב האוכלוסיה בישראל כמו גם בקרב קופות החולים ומרכזי הטיפול השונים.

לבוגרי בית הספר ‘סוסים ואנשים’ תוענק תעודה של ‘מטפל ברכיבה’ ותעודת מדריך לרכיבה מערבית באישור מנהל הספורט, משרד החינוך.
הכתבה מתבססת על מאמרים ונתונים שפורסמו במגזיני STRIDES סתיו 2004 ואביב קיץ 2005.
כותבת המאמר: רחל קשת – נטורופתית, תזונאית, ורפלקסולוגית בכירה, מאמנת אישית לחיים

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!

נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.

מתעניינים בלימודי רפואה טבעית? קראו עוד:

התכנית להסמכת יועצי סביבה וקיימות
הכשרת מטפלים באקותרפיה
פסיכותרפיה לימודים