החורף כבר תיכף כאן, ויחד עם ההקלה בחום, הגשם והרוח הוא מביא איתו גם לא מעט מחוללי מחלות כמו חיידקים ווירוסים הגורמים לשפעת, הצטננות, דלקות גרון ומערכת הנשימה.

למעשה אנחנו חשופים אליהם כל הזמן, גם בקיץ, אולם בחורף אנחנו יותר פגיעים מכמה סיבות:

  • אנו נוטים להיות בחדרים סגורים, מחוממים ולא מאווררים שמהווים מצע נוח למזהמים להתרבות
  • נגיפים יציבים יותר באוויר קר מאחר וטמפרטורה גבוהה פוגעת במעטפת החלבונית שלהם.
  • הקור מאלץ את הגוף "לעבוד" יותר קשה כדי לחמם את עצמו וזה גורם לו להיות יותר פגיע- כלומר מחליש את מערכת החיסון.

חיידקים ווירוסים היו כאן הרבה לפני שנולדנו וכנראה שיישארו גם הרבה אחרינו. יתרה מזו, הם משתנים ו"משתכללים" כל הזמן. זו אחת הביקורות נגד חיסוני השפעת למשל, אשר בנויים על ההיסטוריה של הוירוסים ולא על המצב העכשוי.

כאשר המערכת החיסונית שלנו חזקה הגוף מתגבר על רוב המזהמים אפילו בלי שנרגיש. אם נשכיל לדעת לחזק את מערכת ההגנה של הגוף שלנו, נוכל לעזור לגוף לחסל אותם ביעילות, במהירות ואפילו בלי להרגיש מאוד חולים.

איך כל זה זה קשור לצמחי מרפא? ישנן דרכים שונות לחזק את מערכת החיסון, בעיני הטובה והיעילה ביותר היא ע"י שימוש בצמחי מרפא. צמחי מרפא הם מתנה נפלאה מהטבע, הם איתנו משחר ההיסטוריה והם הטיפול הטבעי ביותר והיעיל ביותר.

צמחי מרפא יודעים לחזק את הגוף באופן כללי ואת מערכת החיסון באופן ספציפי במגוון דרכים – ע"י הזרמת דם מהירה יותר, חיסול מזהמים, הגברת כמות כדוריות הדם הלבנות, ועוד. הם יודעים להשתלב בתהליכים הטבעיים של הגוף ולשפר ולחזק אותם.

אפשר להכין מהם חליטה חמה וריחנית, או מיצויים חזקים ומרוכזים.

השימוש בצמחים יכול להיות נקודתי, אקוטי בזמן מחלה, ויכול להיות לאורך זמן כמניעה וחיזוק כללי לאלה שנוטים לחלות לעיתים קרובות.

הם כמעט ונטולי תופעות לוואי, וכמעט תמיד בעלי השפעה חיובית על מערכות נוספות בגוף. למשל, במקביל למלחמה בוירוסים הם יודעים לשפר את השינה, או להרגיע, או לדווקא להמריץ. לכל צמח מרפא התכונות המופלאות שלו.

ישנם צמחי מרפא רבים אשר יודעים לעזור בחיזוק מערכת החיסון, חלקם מפורסמים יותר כמו האכיניצאה וחלקם קצת פחות, אם כי הם יעילים מאוד!

אני רוצה לספר לכם על כמה מהם:

Sambucus nigra, סמבוק שחור, Elder flower:

בצמח מרפא זה משתמשים גם בפרחים וגם בפירות. פרחי ופירות הסמבוק ידועים ביכולתם לשפר את המערכת החיסונית. הם משמשים לטיפול בשיעול, הצטננות, שפעת, ובמלחמה בחיידקים ווירוסים. הם ידועים בפעילות נוגדת החמצון שלהם, עשירים בויטמינים ומינרלים, לחיזוק ותמיכה בגוף כולו.

Astragalus membranaceus, קדד קרומי / אסטרגלוס

אחד מצמחי המרפא הידועים ביותר לחיזוק פעילות מערכת החיסון.  משמש למניעת מחלות חורף ומחלות מערכת הנשימה, בעל פעילות נוגדת חמצון חזקה ולכן מסייע לשיפור מערכת לב וכלי דם, ולמניעת והתמודדות עם  סרטן.

Echinacea spp., קיפודנית/ אכינצאה, Coneflower

אכינצאה היא צמח המרפא הידוע ביותר לחיזוק מערכת חיסון. הוא מגרה את הפעילות הכוללת של תאי מערכת החיסון האחראים להלחם בכל מיני זיהומים. בין היתר הוא מגרה את הייצור של אינטרפרון, אשר חשוב בתגובת הגוף  לסרטן. לאכיניצאה יכולת להרוג שמרים ופטריות, וירוסים וחיידקים. צמח מרפא זה מצוין בשימוש אקוטי בעיקר למחלות חום וזיהומים כמו שפעות, מקצר את משך המחלה ועוצמת התסמינים.

Glycyrrhiza glabra, שוש קירח /ליקוריץ ,  Liquorice

שוש קירח הינו צמח מרפא המסייע לשפר את מערכת החיסון, עוזר בחיזוק שלה בהתמודדות עם זיהומים ובאיזון שלה במצבים אוטואימוניים. הוא צמח הבחירה למצבים המשלבים בעיות עיכול יחד עם בעיות של מערכת החיסון, בייחוד מערכת הנשימה. צמח מרפא המומלץ לטיפול גם בילדים.

Thymus vulgaris, בת קורנית מצויה /טימין, Thyme

טימין הוא צמח מרפא המסייע בחיזוק מערכת חיסון, בעיקר בחיזוק מערכת הנשימה. נלחם בחיידקים, וירוסים וטפילים. מסייע בהפחתת שיעול, ליחה, ואנטי דלקתי.

Zingiber officinalis, זנגביל / ג'ינג'ר,  Ginger

ג'ינג'ר הוא צמח מרפא מהותיקים והפופולאריים בשימוש בקרב תרבויות רבות. הוא משמש להפחתת בחילות והקאות, עוזר בהפחתת עויתות וכאבים במערכת העיכול, מחטא חזק, משפר ספיגה, מזרים דם ומחמם. הוא בעל תכונות אנטידלקתיות ואנטיסרטניות. שורש הג'ינג'ר משמש כצמח מרפא וכתבלין במזון.

להכנת חליטה מחלקי צמח רכים ועדינים, כמו פרחים, עלים וזרעים, שופכים מים רותחים על הצמח, מכסים ומניחים אותו לכ- 15-20 דקות. מסננים ושותים. אם אלה חלקי הצמח קשים – כמו שורשים, קליפות ופירות קשים מכינים מרתח – משרים את הצמח בתוך סיר עם מים, מביאים לרתיחה וממשיכים לבשל על אש נמוכה במשך כחצי שעה. מסננים ושותים.

ניתן לשתות את החליטות חמות או קרות.

***השימוש בצמחי מרפא מומלץ בהתייעצות עם מטפל מוסמך בלבד***

רוצה לדעת יותר על צמחי מרפא ואופן השימוש בהם? זה הזמן להירשם ל: לימודי צמחי מרפא הרבליסט קליני