מכללת כרכור | נטורופתיה בראי העור- לאה אלון N.D, לבחור מקצוע מתגמל

נטורופתיה הינה שיטת טיפול המקיפה את הידע על שיטות טיפול שונות, ביניהן : תזונה, רפואת צמחים, ארומתרפיה, טיפולי מגע כגון רפלקסולוגיה ושיאצו וטיפולי גוף ונפש הכוללים שימוש בטכניקות כמו דמיון מודרך, פרחי באך ועוד. שיטות טיפול אלה ואחרות עומדות לרשותו של הנטורופת על מנת להיות מיושמות בדרך הוליסטית.

נטורופתיה מביטה על האדם כמכלול שלם של גוף , נפש ורוח ומתחשבת בגורמים נפשיים, סביבתיים, תזונתיים, פעילות, אורח חיים, מבנה אישיות ועוד .

לכל מטופל נבחרים כלי טיפול ושיטות ריפוי אינדיבידואליים בהתאם לצרכיו, מתוך ראיה הוליסטית של אישיותו ושל הבעיה עליה הוא מתלונן.

נקודת המוצא של הנטורופת היא כי לגוף יש יכולת לרפא את עצמו. טיפול נטורופתי מעודד את מנגנוני הגוף הטבעיים, לפעול לאיזון ולריפוי .

לימודי נטורופתיה – מכללת כרכור, משלבים את כל התובנות הללו ומשכללים אותם לכלי טיפולי הוליסטי. אם חשוב לכם להבין את התמונה כולה ולדעת להעניק פתרון כולל, אם בוער בכם הרצון לטפל, לימודי נטורופתיה יכולים להיות בדיוק בשבילכם.

לימודי נטורופתיה: תפיסת עולם

“בריאות אמיתית אינה מתבטאת רק ברגיעה או בהיעדר סימפטומים . אנחנו מפרשים תגובות בריאות כביטוי למחלות ומנסים לעצור אותן. לפי התפיסה המקובלת בריאות היא רק היעדרותם של סימפטומים של מחלה. תפיסה זו מוטעית לחלוטין.

תארי לך אדם שבלע פטרייה קטלנית. אם הוא בריא וחזק, הוא יקיא וישלשל. הוא לא ירגיש רק בחילה אלא הבטן והמעיים יגיבו בעוצמה, עד שיתרוקנו לגמרי. מצב בריאותו של האדם קובע את עוצמת התגובה ואת יעילותה. מי שבריא יותר יגיב חזק יותר.

מקרה זה ממחיש את תפיסת הריפוי הטבעי בנוגע למקרים אקוטיים. אותה תפיסה בדיוק מיושמת בנסיבות מורכבות יותר. כאשר רעל מצטבר באיטיות באיבר זה או אחר,. מגיע שלב, אשר בו הרקמות המקומיות מתחילות את תהליך ניקיון הגוף, ותהליך זה עשוי להופיע בצורות רבות ושונות. התקררות פשוטה, שלשול, פריחה, אבצס או מאמץ של הגוף כולו כמו חום: לכל אלה ישנה אותה מטרה. הם מסמנים את מאמציו של הגוף להתנקות ולהבריא.

נוצר קושי כאשר בנקודה מסוימת לא מצליחים לסלק את הזיהום אלא רק לעצור את התפתחותו. כך עוצרים אותו במקום אחד, והוא מופיע שוב במקום אחר. אם כל הופעה חדשה הוא הופך ל”מחלה” שונה, וכל מחלה מטופלת במשחה מיוחדת, זריקה מיוחדת וניתוח מיוחד. התערבויות אלה עוצרות את מאמציו של הגוף, הסימפטומים נחלשים, ואין ריפוי אמיתי .

לימודי נטורופתיה: פתולוגיה עורית בתפיסה נטורופתית

סרפדת (אורטיקריה), בדומה למחלות עור אחרות דוגמת דלקת עור אטופית (אטופיק דרמטיטיס) ופסוריאזיס,היא מחלה שמתבטאת בפריחה ובגרד על פני העור . המדע הרפואי המודרני אינו מבין כהלכה את סיבותיה ואת התהליכים הנמצאים בבסיסה, ולכן גם אין בידיו כלים לריפויה. כל אשר הרופא יכול לעשות הוא להקל במידת מה על התסמינים, באמצעות מתן חומרים אנטי היסטמיניים, סטרואידיאליים וכו’. כתוצאה מכך, מטופלים רבים שאינם מוצאים מענה למצוקתם, פונים לשיטות טיפול משלימות שונות וביניהן – לטיפול בנטורופתיה .

גם הרפואה המסורתית לא בהכרח יודעת מה מקור הבעיה, אבל היא מציעה גישה טיפולית המבוססת בעיקר על פענוח של קונפליקטים ראשוניים הנמצאים בבסיס הדיסהרמוניה שאפשרה את היווצרות המחלה. הטיפול המסורתי מתייחס לרבדים שונים במטופל, לצד טיפול נקודתי בתסמינים.

הגישה המודרנית רואה באורטיקריה בעיה של העור. הגישה המסורתית רואה בסרפדת ביטוי אחד ממכלול האדם. מטפל בגישה המסורתית מנסה להבין את הקונפליקט הראשוני ולאזן את הדיסהרמוניה. לכן הטיפול הוא פרטני ושונה ממקרה למקרה.חשוב לציין שכל טיפול פרטני שניתן לאדם ספציפי, לא בהכרח יתאים לכל חולה במחלה.

סרפדת יכולה להיות , למשל, ביטוי קלאסי של רעלת מטבולית כללית, אשר חלק מביטוייה נראים בנקודת זמן זו על גבי העור.

העור הוא איבר חיצוני אשר ניזון מהדם, וסובל מהמצב הפנימי ומתפקודם הלקוי של האיברים המטבוליים (כבד, ריאה, לימפה), אשר משליכים על הדם ומשם על העור.

כל ניסיון חיצוני או פנימי לדכא את הפריחה לא יאפשר לגוף לבטא את מצוקתו ויאלץ אותו להגיב בחריפות יתרה. לכן, על מנת לטפל במקרה כזה, חשוב לדאוג להזנה תקינה (מזון, רשמים אנרגטיים, חמצן נקי) ולעזור למנגנוני הגוף המטבוליים לפנות את הפסולת שהצטברה (כי הגוף כבר מנסה לעשות זאת).

לימודי נטורופתיה: אסטרטגיה טיפולית – תזונה

· איזון תזונתי ואורח חיים – טיפול פנימי

  • התבססות על תזונה מהצומח והימנעות ממזון מן החי.
  • הימנעות ממוצרי חלב, ביצים וגורמי אלרגיה נוספים.
  • כמובן: סדר יום תזונתי, הכולל מספר ארוחות במשך היום.
  • צריכת מזונות קרירים ומרגיעים (ירקות ופירות טריים , ירוקים).

לימודי נטורופתיה: צמחי מרפא בעלי משיכה לעור לטיפול פנימי

אירוס (Iris versicolor)
דבקה (Galium aparine)
קערורית (Scutellaria baicalensis)
קיפודנית – אכינצאה (Echinacea angustifolia)
ניל הצבעים – בפטיסיה (Baptisia tinctoria)

ניתן ומומלץ לשלב צמחי מרפא ספציפיים על פי צורכי המטופל : צמחים מרגיעים ומאזנים מערכת עצבים , צמחים נוגדי חרדה (קיים קשר בין חרדה וגרד) , צמחים מנקזים להוצאת טוקסיקה וכדומה .

לשימוש חיצוני:
שמן קלנדולה (Calendula oil), שמן אובליפיחה , צמחי מרפא מגיעים (יפורט בהמשך) .

לסיכום:
טיפול הכולל שילוב של צמחים מקטגוריות שונות, חלקם בעלי אפיניות ישירה על העור וחלקם ללא השפעה ישירה מיידית על העור, אך בעלי רלוונטיות למצב הנפשי-רגשי / ההורמונאלי / וכד’ , בשילוב טיפול חיצוני והתייחסות לאיזון תזונתי ונפשי יהיו קו מנחה לטיפול במחלה .

הטיפול הנטורופתי באורטיקריה יתייחס למכלול האדם

Reference:
סרפדת היא דוגמה למחלת עור שהרפואה המודרנית כמעט חסרת אונים מולה. רפואת הצמחים מציעה גישה טיפולית המבוססת על פענוח של דפוסים קליניים / www.ranherbs.com יניב מורסיאנו RH (AHG) Cl.H, N.D

רפואת גוף ונפש בראיית העור
” המחלה זועקת כי על האמת להיאמר”

העור – הגבול בין העצמי לבין העולם.

  • ביטוי חיצוני לעולם הפנימי שלנו: הסמקה וחיוורון, מושפעים ממצבנו הנפשי ,יובש ולחות מייצגים התמודדות רגשית , יובש – אצירת רגשות , לחות – הצפה רגשית (כעס , חרדה), גרד – יכול להוות סימפטום לביטוי של חרדה .
    מגע ואינטימיות: תחושת ניקיון ולכלוך כתוצאה מטראומה, חשיפה ופגיעות. נפגעות תקיפה מינית , למשל , יחושו צורך בניקוי אינטנסיבי של העור על מנת להיטהר מתחושת גועל פנימית .
  • שמנוניות – הצפה של רגשות תשוקה, כעס .

התפיסה הסינית:
עור הינו ביטוי של אלמנט המתכת – הנשמה שאחראית על תקשורת עם העולם ועל הישרדות.
עור הינו איבר ש”אינו חיוני” על מנת לשרוד,להבדיל מלב, כליות, כבד.
גוף במצוקה – בשל טוקסמיה או סטרס – פעמים רבות יבטא את המצוקה על העור במקום על חשבון איברים החיוניים להישרדותנו: טוקסיקה תיזרק לעור, זרימת דם איכותית תופחת לעור וכו’.

* מתח נפשי הנו גורם משמעותי בבריאות העור וחיוניותו : סטרס מעלה רמות הורמון אדרנלין
. עודף אדרנלין יגרום לייצור מוגבר של כולסטרול בגוף (אבן הבניין ליתור הורמוני סטרס) וע”י כך לחוסר איזון ברמות השומנים בדם. רמות גבוהות של שומנים משפיעות לרעה על העור. אדרנלין גורם לכיווץ כלי הדם אשר מזינים את העור, ולכן הזנתו ופינוי הפסולת ממנו נפגמים ומעודדים פתולוגיות עוריות (לדוג’ אקנה).
בנוסף, ייצור מוגבר של אדרנלין ימנע ייצור של חומרים מתווכי דלקת (קורטיקוסטרואידים), ועל כן גם לא יהיה מה שיפחית את הדלקת בעור.(1)

גופנפש :

  • דלקת בעור קשורה בפחד , מחשבה “מודלקת” , לראות אדום , תסכול לגבי מצבים בחייו של האדם .
  • בעיות עור מייצגות חרדה , פחד , להיות מאויים , עניינים ש”קבורים” מתחת לפני השטח . (3)

Reference:
קוסמטיקה טבעית הוליסטית / רונית נחום גוזלן (1)
גוף ונפש / דבי שפירו(2)
(3) IBIS 99 professional version – Integrative Medical Arts Group , INC.

חומרים המשמשים לטיפול חיצוני בעור :

  • פאזה מימית: מים, תמציות צמחים : טינקטורות , אקסטרקטים נוזליים , מים ארומטיים
  • פאזה שומנית: שמנים צמחיים , שמנים חלוטים
  • נוגדי חימצון : ויטמינים , שמנים אתריים , שמנים צמחיים
  • חומרי ריח : שמנים אתריים

החומרים מהם מפיקים תכשירים טבעיים לשימוש חיצוני צריכים להגיע מעולם החי, הצומח או המינרלים. חלק מהחומרים שאנחנו מכירים במקור כטבעיים מופקים כיום גם בריאקציות כימיות (כמו המשמר סודיום בנזואט, לדוגמא)
הנטורופתיה תשתדל להשתמש בחומרים ידידותיים לסביבה, שפגיעתם בטבע מעטה ככל האפשר ויעילותם למשתמש רבה ככל האפשר. בנוסף, נשתדל שיהיו קרובים במידת האפשר למצבם המקורי, למשל: שמנים שהופקו בכבישה קרה ולא שמן שעבר חימום בעקבותיו איכותו נפגעה.

נתמקד בפאזה המימית בשימוש במיצויים צמחיים :
טינקטורות ואקסטרקטים:
תמציות צמחים שנתייחס אליהן כאל פאזה מימית למרות שמכילות לעתים גם גליצרין ואו אלכוהול, לדוגמא:

  • ארניקה (Arnica montana): צמח בעל פעילות נוגדת דלקת ואנטי טראומטית. שייך למשפחת המורכבים (כמו האכילאה והקמומיל) ומשמש בעיקר לטיפול חיצוני בטראומות מקומיות. אין לעשות בו שימוש על גבי פצע פתוח כיוון שהצמח רעיל.
  • ציפורן החתול (Calendula Officinalis): מהצמחים היותר מקובלים ברקיחה הטבעית. מחטא, נוגד דלקת, רגנרטור, מצמת ואנטי פטרייתי. לטיפול בכוויות, בכתמים ובפיגמנטציה, בפריחות, באקזמות, באקנה ובדלקות של העור.
  • פרחי חוטמית זיפנית (Alcea): צמח נפוץ ממשפחת החלמיתיים, בעל פרחים ורודים סגלגלים. מכיל ריכוז גבוה של מוצילגו (ריר) ולכן מרכך ומזין את העור.
  • אכילאה (Achillea millefolium): צמח ממשפחת המורכבים, רב גוני בפעילותו. מחטא, נוגד דלקת, מצמת, ועוד. מצוין לטיפול בדלקות, בגירויי עור, בפצעים וכדומה.
    סקירת צמחי מרפא ושימושם לטיפול בעור (בשימוש חיצוני) :
    ( מתוך אתר “ראן צמחים” : www.ranherbs.com(

1. כוכבית מצויה Stellaria media
ברפואה העממית משמש הצמח לטיפול במגוון של בעיות בשימוש פנימי וחיצוני. ברפואת הצמחים המודרנית עושים בכוכבית בעיקר שימוש חיצוני, לטיפול בבעיות עור המלוות בגרד ובדלקת.
פעילות רפואית
מטפל בפציעות , מקל על גרד וגירוי של העור , מרכךמלחלח, נוגד דלקת.
התוויות
עיקריות: גרד וגירויים בעור –בשימוש חיצוני
משניות: אקזמה , אקנה , דלקת עור אטופית (אטופיק דרמטיטיס), כוויות , פסוריאזיס, פציעות .
רגישות, תופעות לוואי, תגובות ביניים, התוויות נגד ורעילות
ידועים מספר מקרים של פריחה אלרגית אשר נגרמה כתוצאה משימוש מקומי בצמח. הצמח אסור לשימוש לבעלי רגישות ידועה לצמח; לא ידועות תופעות לוואי או התוויות נגד לשימוש בצמח;
הריון: לא ידוע על רעילות אשר נגרמה משימוש בצמח בקרב מספר מוגבל של נשים. לא נערכו מחקרים בבעלי חיים.
הנקה: הצמח אפשרי לשימוש במהלך תקופה זו.
משחהג’לשמן: 30% בבסיס מתאים
מחקר בריטי (2002) מצא כי לתמצית הצמח השפעה מעכבת חזקה כנגד האנזים Xanthine oxidase בתנאי מעבדה.1 פעילות אנזים זה מובילה לייצור חומצה אורית (Uric acid), אשר נקשרת למחלת השיגדון (Gout). כמו כן מעורב אנזים זה ביצירה של חומרים מחמצנים שונים ובעקבות כך במחלות עור דלקתיות שונות.2
Reference:
1. Pieroni A et al., Phytother Res. 2002 Aug;16(5):467-73.
2. Portugal M., Kohen R., “Peroxynitrite, a Molecule in Skin Tissue Response to Different Types of Stress,” (Unpublished, The Hebrew University of Jerusalem, Israel), 2007.

2. ציפורן החתול Calendula officinalis
שם עממי Marigold
תיעוד היסטורי לשימוש בצמח לצורכי רפואה קיים בתרבות היוונית הקדומה, ולפניה גם בתרבות האינדיאנית ובתרבות הערבית הקדומה, בהן שימש גם לצורכי קוסמטיקה ומאכל.
ברפואת הצמחים המודרנית נחשב ציפורן החתול לצמח עדין, המתאים גם לטיפול בילדים. הצמח נפוץ במיוחד בשימוש חיצוני, והוא מהווה בסיס לקרמים רפואיים רבים. גם בשימוש פנימי הוא מקובל, בעיקר בטיפול בזיהומים ודלקות.
פעילות רפואית
אנטי-בקטריאלי, אנטי-פטרייתי, , מחטא , מטפל בפציעות , מנקז לימפתי, מפחית נפיחוּת , מצמת, נוגד דלקת, נוגד זיהום, סופח, עוצר דימום.

התוויות
עיקריות: אקזמה , גרד וגירויים בעור , כוויות , .
משניות: אקנה, דליות, , ורידי רגליים תפוחים וכואבים, חבורות , טחורים , כיבים, כיבים בחלל הפה (אפטות), פטרת בעור , פסוריאזיס, פציעות , פרונקלים וזיהומים תת-עוריים, שטפי דם , תפרחת חיתולים ..משניות: , , , , , , , , , , , , , .

רגישות, תופעות לוואי, תגובות ביניים, התוויות נגד ורעילות
הצמח שייך למשפחת המורכבים ומכיל ססקוויטרפנים, יש לנקוט זהירות בטיפול באנשים עם רגישות ידועה; לא ידועות תופעות לוואי או התוויות נגד;
הריון: למרות שאין התוויית נגד מובהקת לשימוש בצמח במהלך ההיריון, מומלץ להימנע מכך מטעמי זהירות.
הנקה: הצמח מתאים לשימוש במהלך תקופת ההנקה.

השפעה רפואית
מקל על נפיחות, מנקז גודש לימפתי:
לטיפול ב :מורסות, פרונקלים, בלוטות לימפה נפוחות, זיהומים חיידקיים, ויראליים ופיטריתיים .
– בעור: פריחות, גרד, זיהומים ודלקות של העור.
– תקיעות דם בוורידים: דליות, כאבים ברגליים, התכווצויות בשרירי הרגליים בלילה, טחורים.
חליטה: 5-2 גרם ב-200 מ”ל מים . – לרטיות מקומיות להנחה
קרם: – Liq.Ext Calendulla 1:1, 20% בבסיס מתאים.

3. פרופוליס Propolis
שם עממי Bee’s propolis

זהו שרף (Resin) המיוצר בכוורת הדבורים. משערים כי חומר הגלם המשמש את הדבורים לייצור הפרופוליס הנו שרף שהן אוספות מעצים (בעיקר מנים שונים של Populus ו- Betula).
ברפואת הצמחים המודרנית משמש השרף בעיקר לטיפול קצר טווח במצבים אקוטיים. מיוחסת לו עוצמת פעילות בינונית והוא אינו מיועד לטיפול ארוך טווח.
פעילות רפואית
אנטי-בקטריאלי, אנטי-ויראלי, אנטי-פטרייתי, מחטא , מטפל בפציעות, נוגד חמצון.

התוויות
עיקריות:, פרונקלים וזיהומים תת-עוריים.

משניות: אקזמה , אקנה , יבלות , פטרת בעור , פיסורה , פסוריאזיס.
רגישות, תופעות לוואי, תגובות ביניים, התוויות נגד ורעילות
יש לנקוט זהירות בשימוש בבעלי רגישות ידועה; לא ידועות תופעות לוואי או התוויות נגד; יש לנקוט זהירות בשילוב עם תרופות המדכאות את מערכת החיסון (Cyclosporine, Corticosteroids)- כל האמור בטיפול בבליעה .

הריון: אין מספיק מידע, אולם מוטב שלא להשתמש בתקופה זו.
הנקה: אין מספיק מידע, אולם מוטב שלא להשתמש בתקופה זו.
השפעה רפואית

– לטיפול ב: מורסות, כיבים, חום, דלקות – בשימוש פנימי וחיצוני.
משחה: 20% Liq. Ext. Propolis בבסיס מתאים
במחקר צרפתי נמצא כי הפרופוליס פעיל כנגד וירוס הרפס סימפלקס (HSV-1) וכמו כן נמצאה פעילות סינרגית בין החומרים הפעילים בפרופוליס, דבר המסביר את העובדה שהפרופוליס יותר פעיל מאשר התרכובות אשר נמצאות בו. במחקר נוסף של צוות זה משנת 1992, נמצאה גם פעילות כנגד מינים נוספים של וירוסים, ביניהם HSV-2 ו- Poliovirus . 1,2
מחקר גרמני ניסה לבדוק את הפעילות של תמצית פרופוליס ומצאו פעילות נוגדת דלקת ופעילות אנטיביוטית הן בתנאי מעבדה והן ברקמה החיה.4

Reference:
1. Amoros M. et al. (1992) J. Nat. Prod. 55(12) 1732-40
2. Amoros M. et al. (1992) Apidologie 23(3) 231-40
4. Strehl E. et al. (1994) Z-Naturfosch-C 49(1-2) 39-43

4. קיפודנית | אכינצאה Echinacea angustifolia
שם עממי Coneflower
זהו צמח ממשפחת המורכבים שמקורו ביבשת אמריקה. השורשים של המין קיפודנית צרת עלים (E. Angustifolia). נחשבים לחלק הפעיל ביותר. שני מינים נוספים של אכינצאה נמצאים בשימוש רפואי: הקיפודנית הארגמנית (E. Purpurea), וכל חלקיו נהוגים בשימוש רפואי, לרבות העלים והפרחים. סגולותיו הרפואיות נחשבות חזקות פחות, ומחירו זול באופן יחסי; המין השלישי הוא קיפודנית חיוורת (E. Palida). גם במקרה שלו משתמשים בשורש בלבד למטרות רפואיות.רפואת הצמחים המודרנית מייחסת לאכינצאה עוצמת פעילות בינונית, והיא משמשת בעיקר לטיפול במחלות זיהומיות. בניגוד לדעה הרווחת, הצמח אינו מיועד על פי רוב לשימוש מניעתי או ארוך טווח.
פעילות רפואית
אנטי-בקטריאלי, אנטי-ויראלי, אנטי-פטרייתי, מאלחש , ממריץמניע, ממריץמשפעל חיסון, משכך כאבים, נוגד דלקת, נוגד זיהום.

התוויות
לטיפול בעור: אקנה, כיבים , פטרת בעור , פציעות , פרונקלים וזיהומים תת-עוריים
רגישות, תופעות לוואי, תגובות ביניים, התוויות נגד ורעילות
הצמח שייך למשפחת המורכבים. יש לנקוט זהירות בטיפול באנשים בעלי רגישות ידועה (תתכן פריחה בשימוש חיצוני); תופעות לוואי – בשימוש פנימי :עלולות לכלול תחושת אי נוחות בבטן ותגובות אלרגיות בעור; יש לנקוט זהירות בשימוש בקרב הנוטלים תרופות לדיכוי מערכת החיסון – כל האמור בשימוש בבליעה .
הריון: הצמח מתאים לשימוש במהלך ההיריון.
הנקה: הצמח מתאים לשימוש במהלך ההנקה.
השפעה רפואית, נוגד זיהום ודלקת: פרונקלים, מורסות, אבצסים, זיהומים פטרייתיים, ויראליים וחיידקיים מקומיים בעור,
טינקטורה: 1:3, 45% אלכוהול לחיטוי חיצוני
מרתח: (שורש) 4 -2 גרם ל-200 מ”ל מים , לשימוש ברטיות .
קרם: Echinacea 20% בבסיס מתאים.
מאות מחקרים אימונולוגיים, פרמקולוגיים, טוקסיקולוגים וקליניים בדקו את פעילותו הרפואית של הצמח , בעיקר בשימושים פנימיים.
צוות מחקר אשר בדק את ההשפעה של תמצית אכינצאה על הפעילות הפאגוציטית של תאים לבנים, מצא כי תמצית אלכהולית (50%) של שורש אכינצאה צרת עלים גרמה לעליה של 30% בפעילות הפאגוציטית בבעלי חיים.5
בסקירה המסכמת את סדרת מחקריהם, מדווחים Wagner & Bauer כי על פי כל הנתונים שנאספו ניתן לקבוע שגם החומרים הליפופיליים מסוג Alkylamides וגם חומרים מסיסי מים דוגמת Cichoric Acid, תורמים לפעילות מעוררת החיסון של הצמח. תרכובות פוליסכרידיות מהצמח, (Echinacoside) נוטלות גם הן חלק בפעילות זו, ולדבריהם מתקבל הרושם שפעילותם המשולבת של כלל מרכיבי הצמח הנה חיונית להשגת הפעילות הפרמקולוגית.6

Reference:
5. Phytochem. 1988;27(1):119-26.
6. Wagner, H. et al. (1988) Phytochem. 27(1) 119-26.
5. נטופית רפואית Althaea officinalis
שם עממי Marshmallow root

. ברפואת הצמחים המודרנית נחשבת הנטופית לצמח עדין, המתאים גם לטיפול בילדים. מכיל מינון גבוה של חומרים ריריים (מוצילגים) .
רגישות, תופעות לוואי, תגובות ביניים, התוויות נגד ורעילות
לא ידועות תופעות לוואי, התוויות נגד או רעילות כלשהי של הצמח; בהכנת הפורמולה הצמחית יש להימנע משילוב עם צמחים הממוצים בריכוז אלכוהולי גבוה, שעלול לפגום במוצילגים.
הריון: הצמח מתאים לשימוש במהלך ההיריון.
הנקה: הצמח מתאים לשימוש במהלך ההנקה.
השפעה רפואית /פעילות רפואית
מטפל בפציעות , כוויות , מרכךמלחלח.
-מלחלח יובש של השיער והעור,
מלחלח ומקרר את העור, מטפל בכוויות, כיבים, מורסות, עקיצות חרקים
מחקר סלובקי (2007) מצא כי לפוליסכרידים שבודדו מעלי הצמח, בשם glucuronoxylans, פעילות נוגדת חמצון השווה לכ- 69% מזו של alpha-tocopherol (ויטמין E) ששימש כביקורת.2
מחקר בריטי עדכני (2007) בדק את ההשפעה של 16 צמחים על שני זנים של החיידק Escherichia coli בתנאי מעבדה. במחקר נמצא כי לטינקטורה (1:4, 25% ethanol) של הצמח השלם (Herb) פעילות אנטי-בקטריאלית הגבוהה עד פי-3 מהביקורת (אתנול נקי).3. במחקר איטלקי (2003) זה, יוחסה לתמצית הצמח פעילות מעכבת בעלת עוצמה בינונית על התפתחותם של רבים מזני החיידקים שנבדקו.4
מחקר יפני (2002) חקר את ההשפעות של תמצית משורשי הצמח על מנגנוני פיגמנטציה בעור המושפעים מחשיפה לקרניים אולטרה-סגוליות מסוג UVB. מהמחקר עלה, כי החומר Endothelin-1 (ET-1) ממלא תפקיד מרכזי בתהליך הפיגמנטציה בעור ורמתו עולה כתוצאה מחשיפה לקרני UVB. ET-1 פועל על תאים מלנוציטים וגורם לניוד גבוה יותר של סידן בתוך התא. בדרך זו מופעלים מנגנונים שונים המובילים לפיגמנטציה של העור. נמצא כי תמצית משורשי הצמח מעכבת את ההפרשה שלET-1 מתאים קרטינוציטים, וכן את פעילותו על תאים מלנוציטים. התוצאה היא עיכוב הניוד של סידן הנובע מפעילות ET-1. ממצאים אלו מרמזים על כך שתמצית זו עשויה לשמש כמרכיב בפורמולות שמטרתן הבהרה של העור.5
Reference:
2. Fitoterapia. 2006 Jul;77(5):367-73. Epub 2006 May 24.
3. Phytother Res. 2007 Jul 27; [Epub ahead of print].
4. Phytother Res. 2003 Jun;17(6):599-604.
5. Biol Pharm Bull. 2002 Feb;25(2):229-34.

6. סינפיטון רפואי | קומפרי Symphytum officinalis
שם עממי Comfrey
הקומפרי נמצא בשימוש רפואי מזה מאות בשנים. הוא זכה לפופולריות מחודשת לאחר שנמצא ששורשיו ועליו מכילים כמות גבוהה של החומר Allantoin, המעודד התחדשות רקמות ומזרז ריפוי כיבים.
ברפואת הצמחים המודרנית והוא מותווה בעיקר לטיפול בכיבים פנימיים וחיצוניים ובמחלות דלקתיות של המעי.
פעילות רפואית
מטפל בפציעות , מעודד התחדשות רקמות, מצמת, מקל על גרד וגירוי של העור , מרכךמלחלח, נוגד דלקת.

התוויות
כוויות , גרד וגירויים בעור , חבורות , כיבים , פציעות .
רגישות, תופעות לוואי, תגובות ביניים, התוויות נגד ורעילות
אין סכנה בשימוש חיצוני במצבים בהם אין פגיעה בשלמות העור.
הריון: הצמח אסור לשימוש במהלך תקופה זו.
הנקה: הצמח אסור לשימוש במהלך תקופה זו .
טינקטורה: 1:3, 25% אלכוהול

ניסויים מצביעים על פעילותו נוגדת-הדלקת של הצמח, אשר הודגמה הן בתנאי מעבדה והן בגוף החי. פעילות זו מיוחסת בחלקה לחומצה הרוזמרינית שהצמח מכיל.4,5
Reference:
4. Gracza, L. et al., Arch. Pharm. 1985;312(12):1090
5. Mascolo, N. et al., Phytother Res. 1987;1(1):28.

B.P.C p. 1036 (1934)
B.H.P (1983), p. 203

לסיכום :
טיפול בבעיה עורית מורכב מהתייחסות אינדיבידואלית למטופל , שמתחילה בהכרתו , בהנת מקור חוסר האיזון שהוביל למחלתו , התאמת תזונה וצמחים ו/או שמנים אתריים לטיפול חיצוני , ותמיכה בתהליכי גוף ונפש על מנת להבין לסייע לו לפתור את הדיסהרמוניה ולשוב לבריאות תקינה .

בברכת רפואה שלמה ,
לאה אלון .

לימודי נטורופתיה – מכללת כרכור עתיד מקצועי בו הקבלה היא בעצם הנתינה.
טיפול נטורופתיה כולל מגוון שיטות אלטרנטיביות לאבחון ולטיפול.
הכשרתו של הנטורופת כמטפל רב תחומי ברפואה הטבעית מאפשרת לו לאבחן את המטופל ולהתאים לו תכנית אישית ומקיפה.
נקודת המוצא היא שהגוף מסוגל לרפא את עצמו, יש רק לעודד את המנגנונים הטבעיים שלו לפעול לאיזון ולריפוי.