מכללת כרכור | מה ניתן לעשות כדי לעצור את הבזבוז? לימודי סביבה וקיימות

כל אחד מאתנו מסוגל לפעול, ברמות שונות, למען הסביבה והצדק: כיחיד, כמורה או הורה, כחלק מקהילה, כאזרח מדינה וכאזרח העולם. כפי שאני אומרת בסרט, “מה שטוב בבעיה מקיפה כזו, המגיעה לכל מקום, הוא האפשרות להתערב בנקודות רבות כל כך.” זאת אומרת, כי קיימות נקודות חיבור רבות, ואפשר להיות מעורב ולהשפיע. אין פתרונות פשוטים, כי הבעיות מורכבות מאוד,
אך כל אחד יכול להשפיע, וכגודל הפעולה עוצמת ההשפעה.

סביבה וקיימות:
10 דברים קטנים וגדולים שכל אחד מאתנו יכול לעשות

להלן מספר רעיונות:

  1. הורדה בצריכת החשמל! חלק גדול מצריכת המקורות הטבעיים וייצור הפסולת נובע מצריכת האנרגיה. חשוב לחפש הזדמנויות להורדה משמעותית בצריכת האנרגיה: ניתן לנהוג פחות, לטוס פחות, לכבות אורות, לקנות מזון עונתי באזור המגורים (נדרשת אנרגיה לגידול המזון, אריזתו, אחסונו והפצתו). גם אפשר ללבוש סוודר במקום להגביר את חימום הבית, להשתמש בחבל כביסה במקום בייבשן, לנפוש קרוב יותר לבית, לקנות דברים משומשים במקום חדשים ולמחזר. רעיונות נוספים ניתן לקרוא בכתבה על חסכון בחשמל שנמצאת באתר של CCBank (שימו לב הכתבה באנגלית). כל הפעולות האלה חוסכות אנרגיה ומונעות בזבוז כסף. ואם ניתן, כדאי לעבור לאנרגיה אלטרנטיבית ולתמוך בחברה המוכרת אנרגיה ירוקה לרשת או להתקין חימום סולרי בבית, כל הכבוד!
  2. הקטנת הבזבוז. ייצור הפסולת לאדם בארה”ב נמצא כל הזמן בעלייה. ישנן מאות הזדמנויות לטיפוח תרבות אחרת של אפס בזבוז בבית, בבית הספר,במקום העבודה, בכנסיה, בקהילה. לכך עלינו לפתח הרגלים חדשים, ההופכים במהרה לטבע שני. אפשר לכתוב בשני צדדי הנייר, להביא את ספלי השתייה ואת תיקי הקניות מהבית, למלא מחדש את מחסניות המחשב במקום להחליפן, להפוך שאריות אוכל לקומפוסט, להימנע ממים בבקבוקים, לשדרג את המחשב במקום לקנות חדש, לתחזק ולתקן במקום להחליף….. הרשימה אין סופית! כאשר השימוש מחדש מלווה בהסברה ופרסום מתפתחת נורמה תרבותית חדשה של טיפוח הסביבה, או ליתר דיוק מתחדשת תרבות חיים ישנה!
  3. ניהול שיחות בנושאים אלה. בבית הספר, בשכונה, בתור בסופרמרקט, באוטובוס….סטודנט שאל פעם את סזר חווז (Cesar Chavez) כיצד הוא מארגן. הוא אמר, ” בהתחלה אני מדבר עם אדם אחד. אחר כך אני מדבר עם אדם נוסף.” “לא”, אמר הסטודנט, “איך אתה מארגן?” חווז ענה, “בהתחלה אני מדבר עם אדם אחד. אחר כך אני מדבר עם אדם נוסף.” אתם תופסים את הנקודה? שיחות על נושאים אלה מעוררות מודעות ובהשראתן עשויים בני אדם נוספים לפעול.
  4. השמעת הקול. אפשר לכתוב מכתבים למערכת ולהגיש מאמרים לעיתונות המקומית. בשנתיים האחרונות, ובמיוחד הודות לזכייתו של אלגור בפרס הנובל לשלום, נאלצת העיתונות להתייחס לשינויי האקלים. כיחידים אנו יכולים להשפיע על אמצעי התקשורת ולדרוש ייצוג טוב יותר של סוגיות חשובות נוספות. מכתבים למערכת הם דרך מצוינת לעזור לקוראים ליצור קשרים, שאילולי עזרה זו היו מתקשים ליצור אותם. העיתונות המקומית גם מוכנה בדרך כלל להדפיס ביקורות על ספרים וסרטים ולפרסם מאמרים וראיונות של אנשי הקהילה. ניתן להביא לחדשות את הדברים שמעסיקים אותנו.
  5. רבים ממוצרי הצריכה של ימינו– מפיג’מות לילדים ועד שפתונים – מכילים תוספים כימיים, שהם אינם נחוצים כלל. אפשר לחקור און-ליין לפני הקנייה למניעת כניסתם של רעלים לביתנו ולגופנו. גם כדאי לספר לחברים על הרעלים במוצרי הצריכה, וביחד אתם לשאול את חברות הייצור מדוע הן משתמשות בחומרים כימיים רעילים מבלי לפרסם זאת על התווית. וחשוב לברר עם אנשי ציבור נבחרים, מדוע הם מאשרים נוהג זה. האיחוד האירופי כבר אימץ מדיניות תקיפה המחייבת הוצאת הרעלים ממוצרים רבים. ולכן, בזמן שבארה”ב עדיין קיימים רעלים במכשירים אלקטרוניים ובמוצרי קוסמטיקה, באירופה ניתן לקנות את אותם הדברים בלי רעלים. בואו נפעל למען אותן התקנות גם אצלנו! סילוקם של הרעלים מפס הייצור יבטיח אי כניסתם לביתנו ולגופנו.
  6. נתקו (את הטלוויזיה והאינטרנט) והתחברו (לקהילה). האדם הממוצע בארה”ב צופה בטלוויזיה מעל 4 שעות ביום. 4 שעות ביום של מסרים על מה שכדאי לנו לקנות. את אותן השעות יכולנו לבלות עם המשפחה, עם חברים או בקהילה. אקטיביזם און-ליין הוא התחלה טובה, אך הקדשת הזמן למפגשים פנים אל פנים בקהילה או לפעילות ציבורית מחזקת את הקהילה. מחקרים רבים מראים, כי קהילה חזקה משמשת מקור לתמיכה חברתית ולוגיסטית, לביטחון גדול יותר ולאושר. עוצמתה של הקהילה גם חיוני לביסוס חברה דמוקרטית פעילה וחזקה.
  7. חנו את המכוניות ולכו ברגל……וכשאין ברירה צעדו! מדיניות השימוש בקרקע וסגנון החיים המודרני שמים את המכונית במרכז. התוצאה היא פליטת גז חממה מוגברת, ניצול יתר של מאגרי הדלק, הפיכתם של קרקע חקלאית ואזורי טבע פראיים לכבישים ומגרשי חנייה. פחות נהיגה ויותר הליכה ברגל מועלים לאקלים, לכדור הארץ, לבריאות ולארנק. אך לעתים אין לנו אפשרות להשאיר את המכונית בבית, בגלל מסלולי אופניים בלתי הולמים או תחבורה ציבורית, שאינה מתפקדת. אז, ייתכן כי עלינו לצעוד ולהצטרף לקהלים נוספים בדרישה לחיזוקה של מערכת התחבורה הציבורית. צעדות שקטות ובלתי אלימות שיחקו תפקיד עצום לאורך ההיסטוריה של ארה”ב. צעדות אלה מעוררות את המודעות לסוגיות שונות, מגייסים את הציבור ומעבירים מסרים למי שמחליט החלטות.
  8. החליפו את הנורות….ואז, החליפו את הפרדיגמה. החלפת הנורות היא עניין פשוט ומהיר. נורות חסכוניות משתמשות ב 75% פחות אנרגיה מהנורות הקונבנציונליות. אין פה על מה לחשוב. אך החלפת הנורות היא רק תיקון מזערי בשוליה של מערכת פגומה מן היסוד, אם לא נשנה גם את הפרדיגמה. פרדיגמה היא אוסף של הנחות, מושגים, אמונות וערכים, אשר ביחד קובעים כיצד הקהילה מתייחסת למציאות. הפרדיגמה הנוכחית מעודדת צריכת יתר. היא מושתתת על האמונה כי צמיחה כלכלית אין סופית אכן אפשרית, וכי הזיהום הוא מחיר הקדמה. במטרה לשנות את דרך ההסתכלות עלינו לטפח פרדיגמה אחרת מבוססת על ערכים של שמירה על הקיים, על צדק, בריאות ועל חיי קהילה.
  9. מחזרו את האשפה…ומחזרו את אנשי הציבור הנבחרים. מיחזור חוסך אנרגיה, מקטין בזבוז ומוריד את הלחץ עלינו לאגור, כל הזמן, חפצים חדשים. לרוע המזל, בערים רבות עדיין אין מערכות מיחזור הולמות. אמנם, במקרים אלה, לעתים קרובות ניתן למצוא פתרונות חוץ ממסדיים. ואכן, אפשר להתחיל למחזר בדרך זו תוך כדי הפעלת לחץ על הממשל המקומי לתמוך בהקמתה של מערכת מיחזור עירונית. מוצרים רבים – לדוגמא מכשירים אלקטרוניים – אינם מתוכננים למיחזור או מכילים רעלים, דבר ההופך את המיחזור למסוכן. במקרים אלה עלינו לגייס את הממשל לתמוך בחקיקה, שמטרתה איסור על הכנסת חומרים רעילים למוצרי צריכה, כמו באירופה. מדיניות אחריותו המורחבת של היצרן (EPR, Extended Producer (Responsibility מטילה את האחריות על כל מחזור החיים של המוצר על היצרן. כך למשל, חייבת חברה למכשירים אלקטרוניים, המשתמשת בחומרים רעילים, להסיר את מוצריה מהמדף. חוקים כגון אלה הינם תמריץ יעיל לסילוק החומרים הרעילים!
  10. קנו ירוק, קנו מוצרים מקומיים, קנו יד שנייה, וחשוב מכול, קנו פחות! שינוי הרגלי הקנייה אינו הפתרון לבעיות הסביבה של ימינו; השינויים האמיתיים אינם למכירה אפילו בחנות הירוקה ביותר. אבל, כשאנחנו כן קונים, חשוב לוודא, כי הכסף שהרווחנו בעבודה קשה מגיע לעסקים המגינים על הסביבה ועל זכויות העובדים. חשוב לא להיתפס להצהרות כלליות של “חומרים טבעיים בלבד” על אריזות המוצרים. חיוני לבדוק את העובדות. האם המוצר אורגני? האם אין בו פי.וי.סי., החומר הפלסטי הרעיל כל בך? אם אפשר, קנו מוצרים מקומיים בחנויות מקומיות ושמרו את כספיכם בתוך הקהילה. קניית מוצרים ביד שנייה מונעת השלכת הפסולת המיותרת ובזבוז גואה. אך קניית פחות מוצרים היא הפתרון הטוב ביותר. פחות זיהום. פחות בזבוז. פחות שעות עבודה כדי לשלם את כל הדברים. לפעמים, משמעותה האמיתית של פחות היא יותר.

לימודי קיימות, בתכנית הלימודים נלמד מהו המשבר הסביבתי ונבין שהוא לא משבר של הטבע אלא משבר של החברה ובידנו היכולת לעשות שינוי! הקיימות היא חלק הכרחי בחיי היום יום שלנו ורובנו שכחנו איך ניתן לשלבה בחיים, באופן מעשי, בקלות ובהצלחה.