מאת:
רחל קשת – נטורופתית, תזונאית, ורפלקסולוגית בכירה, מאמנת אישית לחיים

כבר ביוון העתיקה המושג של רכיבת טיפולית על סוסים היה קיים, והשתמשו בשיטה זו לשיקום לוחמים שנפגעו. בבית הספר לרכיבה בשם הארטלנד (Heartland) בפרק אוורלנד (Park Overland) מכנים שיטה זו “היפו-תרפיה”, מושג הנובע מהמילה היוונית “היפו”, שפירושה סוס.
חלקם של התלמידים בבית ספר זה צעירים מאוד, בני שנתיים עד שלוש. ייתכן שגיל זה נראה צעיר מדי לתחילת לימודי רכיבה, אך זו אינה כיתת רכיבה רגילה. תלמידים אלה הינם מיוחדים. הם סובלים ממגבלות גופניות שונות, קשיים נפשיים או הפרעות רגשיות.

טיפול בעזרת סוסים

“לאמיתו של דבר, ילדים אלה אינם לומדים רכיבה”, מסבירה פטי קורטקמף (Patti Kortkamp), מנהלת בית ספר זה, שהוא ללא מטרות רווח. “הם עוברים טיפול בהדרכת פיזיותרפיסט מוסמך. רכיבה על סוסים משפרת את שיווי המשקל ואת הקואורדינציה של התלמידים. היא גם מחזקת אותם, בונה את הערכתם העצמית ומציידת אותם בתחושה של שליטה, תחושה שאילולי הטיפול לא היו חווים אותה”.

בנוסף לכיתות לילדים בגיל הגן בבית הספר הארטלנד ישנן כיתות לילדים בוגרים יותר וגם למבוגרים. עבור תלמידים מתקדמים יותר מפחיתים את זמן הטיפול ומוסיפים שיעורי רכיבה. קורטקמף מציינת, כי התלמידים רוכשים ביטחון עצמי עם התקדמות השיעורים.
למרות שבאירופה כבר זמן רב מבינים את התועלת של רכיבת סוסים, בארה”ב גוברת ההתלהבות מסוג זה של טיפול רק בעשורים האחרונים. בית הספר באוורלנד מצטרף לאיגוד הרכיבה לנכים בצפון אמריקה.

“האיגוד שלנו התחיל לפני 25 שנים,” מסביר דון טיילור (Donn Taylor), מנהל האורוות בהארטלנד וגם מדריך. “בהתחלה אפשר היה לספור על יד אחת את מספר מרכזי הרכיבה שעבדו בשיטה זו, אך מספרם גדל עד שהיום, ברחבי ארה”ב, יש לנו יותר מ 500 אורוות שעוסקות ברכיבה טיפולית.
רופאים ומטפלים מפנים תלמידים להארטלנד. פיזיותרפיסט יחד עם צוות של מדריכים מוסמכים מתאימים בין הרוכבים והסוסים. מקדישים תשומת לב מיוחדת להתאמה, ודואגים לבסס מערכת יחסים בין התלמידים והסוסים שלהם.
“אין ספק שהסוסים יודעים מה מתרחש,” מצהיר טיילור. “אין מה להשוות בין המצב שבו אני רוכב על הסוס כדי ללמד אותו ובין המצב שבו אני מושיב אחד התלמידים עליו.”

ההתנסות ברכיבה על גבו של הסוס עשויה לגרום לתחושה של שחרור אצל אנשים עם מגבלות. דיאנה לאונרד (Dianna Leonard), תלמידה מבוגרת בהארטלנד, הסובלת מטרשת נפוצה, מאשרת זאת. ” באורווה ישנם אנשים שעוזרים לך לעלות ולרדת, אבל לאמיתו של דבר, את רוכבת בעצמך.”
“מישהו אמר שחיצוניותו של הסוס מיטיב עם פנימיותו של האדם, וזה נכון מאוד,” מעירה קורטקמף.
עם העלייה במספר האנשים הנחשפים ליתרונותיה של הרכיבה הטיפולית, מספר הכיתות עולה. בנוסף להארטלנד קיימות כיתות לרכיבה טיפולית במרכזים רבים אחרים.

(זכות יוצרים 1996, KTWU/Channel 11, Washburn University, Topeka, KS.)
http:/ktwu.wuacc.edu/journeys/articles/hippo.html 11/03/2003

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!

נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.

מתעניינים בלימודי רפואה טבעית? קראו עוד:

התכנית להסמכת יועצי סביבה וקיימות
הכשרת מטפלים באקותרפיה
פסיכותרפיה לימודים