מאת:
גילה סגאן, מטפלת ברכיבה, חברה בצוות המקצועי של בית הספר “סוסים ואנשים” בכרכור.

בשנים האחרונות מתפתח תחום הרכיבה הטיפולית בארץ ובעולם כולו. כבר מובן מאליו שיש באפשרותם של הסוס והמטפל לשפר את איכות החיים של הסובלים ממגוון רחב של לקויות וקשיים וכן לאפשר טיפול שהוא גם חוויה.
על מנת להפיק את המיטב מטיפול זה יש לתת את הדעת על שלב בחירת המטפל והחווה בה יערך הטיפול. מספר החוות שמכניסות רכיבה טיפולית בשעריהן הולך וגדל, אך האם כל חווה וכל מטפל יתאימו לנו? מה יש לקחת בחשבון כאשר אנו ניגשים לבחור סוג כזה של טיפול?

קשה לנו כהורים או כמטופלים לבחון בפגישה אחת את רמת החווה והמטפל אך עדיין עומדת לרשותנו האינטואיציה, ניסיון החיים והשכל הישר. לפניכם מספר נושאים שניתנים לבדיקה על ידי כל אדם בוגר:

בראש ובראשונה אני ממליצה לבדוק את מצב הבטיחות בחווה ואת התנאים הנאותים לקיים טיפול. יש לשים לב אם מגרש הרכיבה מגודר בגדר יציבה וכן שהוא מלא בחול. על המגרש להיות שטוח, ללא בורות ובלי אלמנטים שמפריעים כגון אבנים.

סביבה שקטה ורגועה עדיפה לסוג זה של טיפול היות והסוס עלול להיבהל בסביבה רעשנית, כמו כן, סביבה סואנת אינה נעימה למטופל במיוחד אם הוא סובל מהפרעות בקשב ובריכוז.

אם קבעתם פגישה – האם קיבלו אתכם בזמן? האם מקפידים על הסדר?

על האורווה להיות מסודרת ונעימה – פני החווה משקפים לרוב את איכות הטיפול.

חובה לחבוש קסדה , מכנסים ארוכים ונעלים סגורות בעת הטיפול. רצוי לשאול, אם המקום מבוטח בביטוח צד ג’ וכן שהמטפלים מבוטחים בביטוח אחריות מקצועית.

יש לבדוק אם המטפל המיועד עבר הכשרה כלשהי ברכיבה טיפולית, האם הגישה שלו ספורטיבית – הדרכתית או טיפולית.

רצוי לשאול על ניסיון קודם של המטפל, לשוחח עימו ולהרגיש אם אישיות זו מתאימה לטפל בנו או בילדנו.

כיום ניתן למצוא מטפל טוב שעבר הכשרה ספציפית ברכיבה טיפולית וכן מטפל שעבר הכשרה של מדריך רכיבה, נוסף על לימודי פזיוטרפיה, ריפוי בעיסוק, פסיכולוגיה או כל תחום רלוונטי אחר. בכל מקרה, רצוי לברר מהו הוותק של המטפל בעבודה עם סוסים ולהתרשם האם הוא מבין את הכלי עמו הוא עובד ואת כללי הבטיחות הנלווים לעבודה עם בעל חיים זה.

כמובן שהמלצות יתקבלו בברכה. רצוי מאוד ומומלץ לשים לב לקשר שיוצר המטפל עם המטופל, ניתן לבקש לצפות בטיפול ולהרגיש אם המטופל נהנה בקרבתו של המטפל ונותן בו אמון.

רצוי לשים לב למצב הסוסים, האם הם רזים מידי, מגורדים או נראים מטופחים ומסודרים.

יש לשים לב האם הסוסים נעימים לקרבה של בני אדם. ברוב המקרים פרטים אלו יכולים להעיד על רמת המטפלים ומדריכים העובדים בחווה.

אל תשכחו שמגיע לכם הטוב ביותר, צרפו לפרטים הטכניים את תחושת הבטן ותוכלו לעבור את הקשיים “על הסוס”. ברוב החוות תמצאו אנשים וסוסים מקצועיים שיעטפו אתכם באהבה.

בהצלחה
גילה סגאן

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!

נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.

מתעניינים בלימודים בתחום הטיפול האלטרנטיבי בהפרעת קשב וריכוז?
קראו עוד:

הכשרת מטפלים מתמחים בהפרעת קשב וריכוז ואסטרטגיות למידה