רכיבה על סוסים במהותה היא טיפולית ומבוססת על קשר שבין האדם והסוס ועל הפעילות הגופנית הקשורה ברכיבה. באמצעות הרכיבה וההימצאות בקרבת הסוס, מתבצע טיפול בסביבה לא מאיימת, המעודדת התפתחות אישית וחברתית. מפגשים טיפוליים עם סוסים נושאים יתרונות שונים, לדוגמא: סוסים, לעיתים קרובות, מתווכים ומאפשרים פיתוח קשר טיפולי עמוק ומשמעותי בין המטפל והמטופל. כחלק מהגישה הטיפולית, ההתייחסות למטופל בסביבת האורווה היא כרוכב וכמטפל בסוסים, ולא דווקא כ”מטופל”.

טיפול בעזרת סוסים כמענה למצוקה רגשית

הרוכב-מטופל מאותגר לשפר את יכולותיו המנטאליות והחברתיות על ידי לימוד מיומנויות רכיבה, הקשר עם הסוס והטיפול בו. הקרבה לסוסים והקשר עימם מעוררים לרוב השלכות מהעולם הפנימי של המטופל ובכך נוצרות הזדמנויות לעיבוד תהליכים רגשיים בחייו, וקישור הפעילות לחיי היום יום וסביבתו הטבעית.

סוסים הנם גדולים ועוצמתיים.
ההמצאות בקרבתם מצריכה הקפדה על כללי בטיחות והתנהגות שתמנע מצבי סכנה. באמצעות הדגש על בטיחות ושמירה על שלום הרוכבים והסוסים במשך הפעילות מתאפשר פיתוח מיומנויות כגון, אחריות ושליטה עצמית, משמעת, לימוד גבולות וציות לחוקים, מודעות אישית וסביבתית.

באמצעות הרכיבה ניתן לפתח מודעות עצמית גופנית ולקשר בין חלקים גופניים ונפשיים.
היבט נוסף של הרכיבה מתבטא בפעילות משחררת המביאה להפוגה ממתח וכך יכולה המטופלת להפנות דחפים תוקפניים לבניה במקום להרס. הקשר של האדם עם הסוס לקוח מאורח החיים הטבעי של הסוס כחיית עדר, כשהאדם משמש כמנהיג של הסוס.
בין אם העבודה נעשית מהקרקע, בטיפול בסוס, או במצב של רכיבה, הביטחון העצמי והדימוי העצמי של הרוכב מתחזקים מאוד.
זאת בייחוד במצבים בהם הביטחון הבסיסי ב”עצמי” וב”עולם” מעורערים עקב חוויות מוקדמות של טראומה, התעללות נפשית או פיזית וחוסר ביטחון בסביבה משפחתית מכילה, מגנה ותומכת.
ניתן גם להיעזר בהתנהגות עדר הסוסים ולהבחין בתכנים הקשורים ליחסים במשפחה, מאבקי כוחות וכדומה. זאת על מנת להעמיק את התהליך הטיפולי וכן כדי ללמוד מיומנויות אישיות וחברתיות. בעת המפגש עם הסוס, המטפל יכול לזמן מצבים שמעוררים רגשות שונים כגון, פחד, אשר ההתמודדות אתו נותנת לגיטימציה לביטוי מילולי של רגשות בכלל ופחדים בפרט.
כך נוצר מפגש עם רגשות, באופן מוגן, שמאפשר לימוד דרכי התמודדות בונות. (בקי, 2005) לסיכום, טיפול בעזרת סוסים כמענה למצוקה רגשית והתנהגות בדפוסים של חוסר משמעת, וכחנות וסרבנות מכוון לעבודה על היבטים כגון: מודעות עצמית, מנטלית ופיזית, בטחון עצמי ודימוי עצמי, בנית אמון, מיומנויות חברתיות, עיבוד רגשי של חוויות מהעבר וקונפליקטים, תחושת עצמאות וחווית מסוגלות והצלחה.

מטרות אלו מושגות על ידי הקשר עם המטפל והסוס, הרכיבה, הטיפול בסוס והשהייה בסביבה הטבעית תוך כדי קבלת היזון חוזר מיידי וחווייתי מהסוס ומהמטפל. במשך התהליך המטפל מדגיש את העיבוד המילולי ותרגום של החוויה ותוצאותיה לחיי היומיום.

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!

נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.

מתעניינים בלימודי רפואה טבעית? קראו עוד:

התכנית להסמכת יועצי סביבה וקיימות
הכשרת מטפלים באקותרפיה
פסיכותרפיה לימודים