איך להיפטר מאבני מרה ללא ניתוח, מכללת כרכור - המובילה ל לימודי רפואה משלימה
אבני מרה הן למעשה מיצי מרה שהתגבשו לכדי צורה המזכירה אבן. הן ירוקות, כצבע המרה, ובעלות גדלים שונים, החל מגודל של חצץ וכלה בגודל של גולות גדולות. הן רכות ובעלות מרקם שומני.
איך אני יודעת? כיוון שראיתי כמה מאחר וניתן להיפטר מהן ללא ניתוח, בתהליך שאינו פולשני. הוא אינו נעים במיוחד, אך נדמה לי שעדיף הליך לא נעים על פני ניתוח.

הכבד, כיס המרה ומיצי המרה

כדי להבין מעט במה מדובר, כדאי ללכת קצת אחורה ולהבין מהם הכבד (liver), כיס המרה (Gallblader) ומיצי המרה.
תפקידו של הכבד ,הבלוטה הגדולה ביותר בגוף, הוא בין השאר לסנן את הדם בגופנו. הוא מסנן פסולת שהנה תוצר חילוף חומרים ופסולת אשר מתקבלת מהתזונה, מתרופות ומאחרים. הפסולת הזו כוללת בין היתר בילירוביןI (תוצר פירוק כדוריות דם אדומות), כולסטרול ושיירי הורמונים סטרואידים (כמו למשל הורמוני המין שלנו) ומלחים שונים. להם הכבד שלנו מוסיף לציטין (חומר מתחלב, כלומר מאפשר מסיסות של שומן במים) ומים, מערבב את הכל והופך את התערובת למיצי מרה.
לאחר הייצור, הכבד מעביר את מיצי המרה דרך רשת של צינורות מרה לאכסון בכיס המרה, כיסון קטן וירוק המצוי בחלקו האחורי. אחת מנפלאות הגוף שלנו, היא העובדה שאותה פסולת מתערבת לאחר מכן בתהליך העיכול. בגוף שלנו, שום דבר לא מבוזבז. כאשר מגיע מזון שומני אל התרסריון (החלק העליון של המעי הדק), נוצר גירוי אשר מכווץ את כיס המרה וגורם לו לשפוך את תכולתו אל צינור העיכול. וכך, אנחנו גם נפטרים מאותה פסולת (שמשתלבת בסופו של דבר עם הצואה) וגם תורמים לתהליך פירוק וספיגת השומן.
מופלא, לא?

אבחון, טיפול רפואי וגורמי סיכון באבני מרה

כאשר אדם מפתח אבני מרה המפריעות להפרשת מרה תקינה, יש להניח שהוא יסבול מקושי בפירוק שומנים, קושי שיכול להתבטא בעייפות אחרי האוכל, במיוחד לאחר צריכת מזון שומני, ועד לאי נוחות בטנית ואף כאבים אם התפתחה דלקת בדרכי המרה.
את אבני המרה מזהים בבדיקת אולטרה סאונד, שלאחריה בד”כ ייקבע תור לניתוח בהתאם למידת החומרה של המצב. אם מתפתחת דלקת חמורה באזור, יש להניח שהניתוח שייקבע יהיה בהול יותר.

מדוע וכיצד מתפתחות אבני מרה

בספרי רפואה אוכלוסיית הסיכון שסובלת מהבעיה מסומנת כ-FFFF: Femail, fertile, forty, fat. כלומר מדובר בעיקר בנשים בסביבות גיל הארבעים, עדיין בתקופת הפריון אשר לרוב יסבלו ממשקל עודף. עם זאת, ראיתי גם בחורות צעירות אשר סובלות מהתופעה, פעמים רבות הן נוטלות גלולות למניעת הריון, וגם גברים צעירים במשקל תקין.
אז מה בעצם קורה שם? למעשה מדובר בשינוי אופיין של מיצי המרה, הכולל ריכוז גבוה של שומנים ומיעוט של נוזלים. כפי שצוין בתחילת המאמר, מיצי המרה הם אלו אשר מפנים עודפי שומן, בכללם שיירי הורמונים סטירואידים. נטילת גלולות לדוגמה, מגבירה את ייצור הפסולת הזו, כיוון שגלולות למניעת הריון מורכבות מהורמונים סטירואידים וגם מעלות את ייצור הכולסטרול בגוף.

למעשה מדובר בתופעה שיכולה להתרחש גם על רקע של שתייה מועטה, צריכה מוגברת של מזון שומני, במיוחד מזון מהחי וצריכה מועטה מדי של סיבים תזונתיים. סיבים, אשר מקורם בירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים, מפחיתים את מידת ספיגת השומן לגופנו..
אם לסכם, מדובר בנטייה לייצור אבנים ממיצי מרה, על רקע של תזונה לא מאוזנת והרגלי חיים קלוקלים.
במסגרת הטיפול הרפואי מוצע ניתוח להסרת כיס המרה. פעמים רבות לאחר הניתוח יסבול האדם מאי נוחות בטנית לאחר צריכה של שומנים ופירוק לקוי של שומן. זאת כיוון שכיס המרה לא מצוי שם יותר על מנת לאגור את מיצי המרה ולשפוך אותם לצינור העיכול בעת הצורך.

הטיפול הטבעי באבנים בכיס המרה

ישנו טיפול טבעי ראוי ויעיל לבעיה. ראשית הוא כולל שינוי דיאטטי ושימוש בתוספים וצמחי מרפא, שמטרתם להפחית את הדלקת בדרכי המרה ולעודד ייצור תקין ומאוזן של מיצי מרה.
השלב השני של הטיפול הוא ניקוי של כיס המרה מהאבנים. הניקוי מתבצע באמצעות שתיית שמנים ומלחים, צום קצר וחוקן. באמצעים אלו נוצרת מניפולציה אשר בסופה משלשלים אבנים קטנות וירוקות. כן, זה נשמע לא נעים, אני יודעת. ועדיין, עדיף על פני ניתוח.
השלב השלישי של הטיפול כולל כניסה להרגלי חיים בריאים, דיאטה ידידותית למיצי המרה ולבריאות הכללית, והפחתת החשיפה לגורמים אשר מעודדים יצירת אבנים.
וכמו שהסטודנטים שלי מציעים, אבנים זה ל-“חמש אבנים” (זוכרים את המשחק הזה?) ולא למרה.

נטורופתיה לימודים
מקצוע חדש בתחום הרפואה המשלימה יפתח בפנייך אפשרויות חדשות, מרעננות, יפגיש אותך עם עולם מתחדש ומתגמל
זה הזמן להתקשר 072-3924690 ולעשות צעד בטוח לעתיד מרגש, אנחנו מחכים לך.