July 9, 2012 • By Sarah Jenkins, MC, LPC,EMDR Topic Expert Contributor
כפי שאתם בוודאי יודעים, עיבוד מחדש והקהיה שיטתית באמצעות תנועות עיניים (EMDR) היא תרפיה המבוססת על מחקרים וראיות, שנוצרה על ידי ד”ר פרנסין שפירו לפני למעלה מ 20 שנה. כמודל אינטגרטיבי, ה-EMDR היא תרפיה מקיפה, הכוללת אספקטים של גישות פסיכו-טיפוליות רבות. מתוך מחשבה על כך, פעילויות חווייתיות עם סוסים, כמו אלה שמוצאים בפסיכותרפיה בסיוע-סוסים (EAP), תומכות ועוזרות להוציא לפועל את מודל ה EMDR, הכולל שמונה שלבים, ויחד עם זאת גם שומרות על נאמנות לפרוטוקול סטנדרטי.

פרוטוקול ה Equilateral מוצג מתוך כבוד עמוק כלפי EMDR והבנה עמוקה של הגישה, אך גם עם העוצמה של ריפוי בסיוע-סוסים. אני נזכרת שוב ושוב בכך ש EMDR וטיפול בסיוע-סוסים הם בעלי יכולת לתמוך ולהעמיק את היכולת של המטופל להגיע אל המקום שבו נמצאות הטראומות. לאחר עשר שנות ניסיון שלי כמטפלת ב EMDR, אני עדיין נדהמת שוב ושוב ומקבלת השראה מעומק הריפוי שאליו ניתן להגיע באמצעות EMDR, ובוודאי שבעזרת סוסים, שהם לעיתים קרובות המורים החזקים והסלחניים ביותר שיש לנו. מחקרים מן התקופה האחרונה מדגישים את החשיבות של שמירה על נאמנות לגישת שמונת-השלבים של ה EMDR. עם זאת, “ניתן ליישם את ה EMDR ביותר מדרך אחת, כל עוד משיגים את המטרות הכלליות של כל שלב ושלב” (www.emdria.org).
Equilateral הוא פרוטוקול ה EMDR הראשון הנעזר בסוסים. אנחנו עדיין עושים EMDR אך משלבים חוויות בסיוע-סוסים בתוך הפרוטוקול הסטנדרטי של EMDR הכולל שמונה שלבים.

מידע נוסף על הגישה הזאת לריפוי טראומה ניתן למצוא באתר האינטרנט שלי 

סוסים, נוחות ו- PTSD (הפרעת דחק פוסט-טראומטית)

סוסים הם חיות נטרפות. משמעות הדבר היא שהם מאוד קשובים וערים לסביבה שלהם, מבחינים בקלות בשינויים סביבם, ומסוגלים להגיב על הדברים שבהם הם מבחינים ולחפש את מה שאיש הסוסים באק ברנמאן מתאר כרצונם לחזור ל”שלווה”. כאשר הסוסים במצב אנרגטי זה, מערכות העצבים שלהם רגועות ויציבות. הם יכולים להתמקד בקלות פשוט בלהיות בעולם, בתוך הרגע, ועבורם המשמעות של זה היא לרעות, לנוע 20 מייל או יותר ביום, ולהתרועע עם חבריהם לעדר. לעומת זאת, כאשר סוסים חשים סכנה, השלווה שלהם נמצאת תחת איום, ומערכת העצבים שלהם מופעלת ומאפשרת להם להגיב, בעיקר דרך בריחה, אם כי לפעמים גם דרך מאבק או קפיאה-במקום, כדי לשמור על עצמם.

אם אתה ניצול טראומה או מכיר מישהו שמתמודד עם דחק פוסט-טראומטי, אולי אתה יכול להתחבר לזה. לגוף שלנו יש יכולת לעשות מה שהסוסים עושים: להגיב, להירגע, ואז לחזור למצב של “שלווה”. אך אנחנו, בני האדם, למדנו לעיתים קרובות “לאחסן”, “להדחיק”, “להכחיש” את מה שקרה כאשר כל מה שהגוף שלנו רוצה בעצם הוא לשחרר ולעבור דרך הרגשות האלה והתחושות הגופניות האלה. עשיית הדבר הזה עוזרת לזיכרון הטראומה להתייצב, לפרוק את ה”מטען” שהגוף אוגר אודות מה שקרה. מעצם טבעם, סוסים, כמו כל בעלי החיים, יודעים איך לעשות זאת. אולם, כאשר הטראומה עדיין נעולה בתוך הגוף ונחסמת, מערכות העצבים שלנו אינן חוזרות למצבן הבסיסי של רגיעה ושלווה. במקום זאת, המאבק, הבריחה, או הקפיאה במקום שנחוו במהלך האירוע ממשיכים להיות מופעלים, וזה מוביל אותנו לחוש דרוכים, רגישים מידי, חרדים, נסערים בקלות, או כל הזמן “מופעלים”, כך שזה מאוד מאתגר, ואולי כמעט בלתי אפשרי, להירגע.

עם זאת, סוסים יודעים איך להירגע. אבל הם גם יודעים באופן אינסטינקטיבי להיות ערניים ולבחור כשהם תחת איום. בטבע צדים אותם, והם באמת קשובים וערים לסכנה, מכל סוג, כולל זאת שמאיימת על בטיחותם הפיזית וגם על בטיחותם הרגשית, ועל תחושת הנוחות והשלווה שהיא מצב ההוויה הבסיסי שלהם. ואם אתה ניצול טראומה, כל מה שאתה רוצה זה שלווה ונינוחות. וזו רק ההתחלה של ההסבר מדוע סוס וניצול טראומה “יקלטו” זה את זה. לאור הקשר החזק בין סוסים לבין ניצולי טראומה, אני רואה שוב ושוב את היכולת שיש לסוסים לעזור לרפא בני אדם, במיוחד דרך שילוב בין EMDR לבין ריפוי בסיוע-סוסים, דרך הפרוטוקול הזה.

שימו לב – חלק 2 של המאמר הזה ייצא בקרוב!
מאמרים קשורים : EMDR: Symptoms and Phases
קישור למאמר באנגלית

אנחנו מחכים לכם, הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!
לימודי פסיכותרפיה גופנית הוליסטית
או
הכשרת מטפלים באקותרפיה
אלו רק שתיים מהאפשרויות שמכללת כרכור מציעה לבאים בשעריה.
מקצוע חדש בתחום הרפואה האלטרנטיבית
יפתח בפנייך אפשרויות חדשות, מרעננות יפגיש אותך עם עולם מתחדש ומתגמל.

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!