fbpx
לימודי רפואה משלימה באווירה מאפשרת מהמנחים הטובים ביותר בתחום

מיינדפולנס, מדיטציה ופסיכולוגיה בודהיסטית

קורס מיינדפולנס- לעיתים החיים מזמנים לנו מהמורות, קשיים וצער; את כולנו מייסרים לפעמים ספקות עצמיים ובשורות קשות. האם אלו הן גזרות גורל? האם יש דרך טובה יותר לפגוש את הקשיים הבלתי נמנעים, את אי-הוודאות הטבועה בחיים, באופן שיאפשר לנו לפרוש את כנפינו ולדאות מעל? יפעת העולם פרושה לפנינו אבל אנחנו טרודים מדי מכדי לראות.

חקירת עומק לתוך מהות הסבל ומהות השחרור ממנו, תוך הקניית כלים מעשיים להתמודדויות בחיי היומיום ובחדר הטיפולים, הפחתת המצוקה, הסטרס והקושי והענקת משמעות ועומק לחיינו.

מיינדפולנס, מדיטציה ופסיכולוגיה בודהיסטית – בשירות חיי היומיום

ביסודה של הפסיכולוגיה הבודהיסטית עומד סיום הסבל האנושי. היא נשענת על היעדר שיפוטיות, על מפגש צלול ובהיר עם טבע האדם (התודעה) ועם הדברים כפי שהם, על האבחנה בין כאב בלתי נמנע לבין סבל מיותר, ועל האמונה שטבע האדם טוב מנעוריו וקיים בכל אחד ואחת מאיתנו, בלי קשר לנסיבות החיים או להתנהגות.

הפסיכולוגיה הבודהיסטית מעניקה לנו מודל להרחבת המודעות העצמית, לשיפור היכולת לשאת ולהגיב באופן מותאם לרגשות בלתי נעימים ולקבלת העולם הפנימי על מגוון התחושות שבו. באמצעות לימוד ותרגול מיינדפולנס אנחנו לומדים להכיר את התודעה ולהחליף את הטייס האוטומטי שמנהל אותנו ללא ידיעתנו בחופש בחירה ובמודעות גבוהה, גמישה ומשוחררת.

המיינדפולנס הוא תהליך של קשיבות פנימית מודעת, מכוונת ובלתי שיפוטית לחוויות המתרחשות בזמן הווה באמצעות תרגילי מדיטציה.

המיינדפולנס מציע ארגז כלים מעשי, נגיש ופשוט אשר מתאים לכל אדם במטרה לשפר את איכות חייו בשקט ובשליטה. הוא מציע לנו את יכולת הבחירה – כיצד להתמודד בסיטואציות מגוונות, במצבים בלתי צפויים, בתחושת חוסר אונים או חוסר שליטה, במצבים נפשיים או רגשיים כמו עומס, לחצים, חרדות, דיכאון. הוא מלמד אותנו לשלוט בתגובה שלנו ולהסתכל על הדברים מפרספקטיבה גבוהה יותר ולא שיפוטית.

המיינדפולנס מתמקד באופן בו האדם תופס את המציאות וכיצד מחשבותיו והתנהגותו משפיעים על חיי הרגש ועל הרווחה הפנימית.

תחום המיינדפולנס נמצא בחוד החנית של המחקרים האחרונים. הספרות המדעית מצביעה על כך שתשומת הלב האנושית היא משאב שאפשר “לאלף” (מתוך מחקר באוניברסיטת וושינגטון). מיינדפולנס מאפשר לנו לקחת צעד אחורה ולשקול פרספקטיבות נוספות במקום להגיב מתוך הטייס האוטומטי.

 

על תכנית הלימודים

הקורס מלמד וחושף לעולם המיינדפולנס והפסיכולוגיה הבודהיסטית ומקנה כלים להיות במיינדפולנס בכל רבדי החיים.

הדגש העיקרי של הקורס הוא פרקטי-יישומי, ומיועד ליישום בחיי היומיום (במשפחה, בזוגיות, מול הילדים, בכביש…). המשתתפות/ים יחוו על בשרם ויתרגלו על עצמם/ן את העקרונות שהקורס ילמד בעזרת תרגול מיינדפולנס, מדיטציית ויפאסנה ותהליכי עומק נצלול מעבר לגוף ולשפה, אל מחוזות הרוח האינסופית ואל החוכמה האצורה בחלקים העמוקים ביותר בתוכנו.

הקורס והלימוד נשענים על כתבים בודהיסטיים ועל מקורות עתיקים נוספים. הלמידה בקורס משלבת הרצאות תיאורטיות, תרגולי מדיטציה להתבוננות ולחקירה פנימית, קריאת טקסטים, בשילוב עם תרגילים חווייתיים בקבוצות מצומצמות ותרגול אישי.

מטרת הקורס היא להקנות ולפתח מיומנויות אישיות דרך היכרות מעמיקה עם עיקרי הפסיכולוגיה הבודהיסטית ועם פרקטיקות תרגול שונות, תוך שילוב גישות מערביות עכשוויות. התכנים יכללו שימוש בשפה חדשה בעזרת המיינדפולנס, הכרת והתרת מבני תודעה המייצרים סבל, ופגישה עמוקה עם מהות ומשמעות החיים. במהלך הקורס ילמדו המשתתפים/ות בצורה חווייתית כיצד ליישם גישות בודהיסטיות וגישות רוחניות אחרות בחייהם/ן האישיים. הקורס יעודד תרגול יומיומי של מיינדפולנס ומדיטציה שילווה ויעמיק את הלמידה ואת הנוכחות בקורס.

הקורס פתוח לקהל הרחב להתוודע אל העקרונות העיוניים, החווייתיים והמעשיים של הפסיכולוגיה הבודהיסטית, ולתרום להתפתחותן/ם האישית והמקצועית.

ההשתתפות אינה מותנית בידע מוקדם – הקורס מתאים למתחילים/ות ולבעלות/י ניסיון.

 

סנדיה בר-קמה מנחת קורס מיינדפולנס, מדיטציה ופסיכולוגיה בודהיסטית במכללת כרכור

קורס מיינדפולנס – נושאי הלימוד

  • לפגוש את הדברים כפי שהם -יישומי המיינדפולנס
    בחיי היומיום ובחדר הטיפולים: להיות כאן ועכשיו, ושינוי התייחסותנו לחוויות ולאירועים פסיכולוגיים
  • מדיטציית ויפאסנה – מדע התודעה
    התבוננות לא שיפוטית בתהליכי הגוף והנפש, בתהליכים של הגוף וההכרה ברגע ההווה
  • אם אתם נלחמים עם עצמכם – מי מנצח?
    כל עוד יש ‘ספליט’, פיצול, בין חלקי הנפש השונים – נחווה קונפליקט, ונחוש שהנפש “מסוכסכת עם עצמה”.
  • “דיוק הכאב וטשטוש האושר” (יהודה עמיחי)
    מפגש מיטיב ומלמד כיצד לפגוש כאב, כיצד יש להתייחס לכאב ואיך לעמוד בפיתוי להתנגד, לדחות ולסלק כאב – על מנת להפוך אותו לחוויה מלמדת ומשחררת
  • “החיפוש אחר משמעות” – מטרת ומשמעות החיים
    מי אנחנו? למה אנחנו פה? האם יש לנו  יעוד מוגדר, וכיצד ניתן לדעת אותו?
  • פיתוח חמלה – כלפי הזולת וכלפי עצמי
    אימוץ גישה המוכנה להישיר מבט גם אל השדים הפנימיים שלנו ולהישאר עם לב פתוח – אל עצמנו ואל העולם.
  • ריפוי עולמנו הרגשי
    מצוקה רגשית נובעת בבסיסה מהקושי שלנו להיות בנוכחות בחוויה שלנו בהווה ולהיות עמה במגע רגשי.
  • טבענו האמיתי והעצמי הגבוה
    האינסופיות העצומה וחסרת הגבולות – שבתוכנו ושמחוץ לנו

 

קורס מיינדפולנס – היקף תכנית הלימודים

80 שעות אקדמיות
20 מפגשים, פעם בשבוע

 

תעודה והסמכה

למסיימים בהצלחה את הקורס ועמדו בכל חובותיו, תוענק ‘תעודת השתתפותמטעם מכללת כרכור

 

 

אירועים במכללת כרכור

לפרטים נוספים ולקביעת פגישת יעוץ אישית

לפרטים נוספים וקביעת פגישת ייעוץ לחצו כאן >>