ביבליותרפיה היא שיטת טיפול רגשי, העושה שימוש בתהליכי קריאה, כתיבה ואומנות המילה הכתובה והיא שייכת לענף של הטיפול באומנויות.
כמו באומנויות אחרות (דרמה, יצירה, מוסיקה, תנועה), תהליכי כתיבה וקריאה מאפשרים לעקוף מחסומים כדי להגיע ללא מודע ולהביע תכנים רגשיים.
במרחב הטיפולי, במקביל למטפל ולמטופל, נמצא גורם שלישי והוא הטקסט, המכניס נוכחות נוספת ואחרת למרחב.
הטקסט מגיע בדרכים שונות: שיר, סיפור, מעשייה, אגדה, מחזה או סרט.
היצירה הטקסטואלית משקפת מושגים, דימויים וחוויות אוניברסליות ולכן היא מעוררת את העולם הפנימי.
במקביל למפגש עם הטקסט יעלו תכנים אישיים כמו: חוויות, זיכרונות ורגשות שונים אצל כל אחד. בשילוב הטקסט נעשית העבודה הטיפולית.
תרפיה בכתיבה מעלה תכנים פנימיים ונפשיים. המטופל יכול להתבונן על הנרטיבים בסיפורו האישי בדרכים חדשות ושונות, ובכך מתאפשר תהליך של שינוי, צמיחה וריפוי.
למילים הכתובות בסיפורים, שירים, אגדות וסיפורי עם, היה מקום משמעותי אצל האדם משחר ההיסטוריה האנושית.
מקום המאפשר לו עיבוד וארגון חוויות אישיות ומתן מענה לצרכים רגשיים.
עצם פעולת הכתיבה היצירתית היא תרפויטית, משפרת תחושות של רווחה נפשית ויוצרת תחושת סדר פנימי.
באמצעות תרפיה בכתיבה, מעלה הכותב את עולמו האישי על רגשותיו וחוויותיו, על ידי תהליכי הרחקה והשלכה של תכנים אישיים מהלא מודע.
כתיבה אינטואיטיבית וזורמת מזמנת התמסרות והנאה ויוצרת מרחב המאפשר קתרזיס, ביטוי לעולם אישי ופנימי, חיזוק כוחות ורכישת תובנות חדשות.
בקורס כתיבה יצירתית טיפולית במכללת כרכור, חווים הסטודנטים עבודת כתיבה תהליכית יצירתית הכוללת פרוזה ושירה.
הקורס מתמקד בחיבור שבין כתיבה יצירתית לעיבוד וקידום תהליכים אישיים של מודעות וריפוי.
בקורס נחווה את יכולת הכתיבה הטמונה בנו, ללא ביקורת ושיפוטיות או השוואות מקבעות ונאפשר מרחב יצירתי על מנת לעורר עולם אישי נפשי של חוויות, זיכרונות, מחשבות ורגשות.
במהלך הלימודים נתחבר לטקסטים מרפאים במטרה להתחבר לכוחות ומשאבים, להרפיה רגשית וחווייתית ונעשה שימוש בשפה אוניברסלית של סמלים, דימויים, מטאפורות, דמיון ויצירתיות, תוך שילוב של חוויה והתנסות עם למידה מעמיקה של טכניקות תהליכי כתיבה יצירתית טיפולית.
הסטודנטים ישתתפו בכתיבה יצירתית בקבוצה, בה יחוו הכלה, משוב, עדות ושיקוף המאפשרים צמיחה, שינוי וריפוי.
הקורס מיועד לקהל הרחב, האוהבים כתיבה כמו גם לאלו שמעולם לא כתבו ומעוניינים להתנסות.
הקורס מתאים למטפלים שונים המעוניינים לשלב בעבודתם כלי מעשיר של כתיבה טיפולית ולאלו המעוניינים להנחות קבוצות של כתיבה יצירתית טיפולית.
בקורס כתיבה יצירתית טיפולית ניגע בחוויות וזיכרונות, ריחות, תחושות ורגשות, חלומות, התחלות ומשאלות, שינויים ופרידות, מסע הגיבור, סיפור אוטוביוגרפי, דיאלוג קולות, ילדות והתבגרות, דמיון ופנטזיה.
120 שעות אקדמיות
30 מפגשים, פעם בשבוע
למסיימים בהצלחה את הקורס, תוענק תעודת ‘הנחיה בכתיבה יצירתית טיפולית’ מטעם מכללת כרכור.
הקורס מכשיר את הסטודנטים להנחית קבוצות ויחידים בכתיבה יצירתית טיפולית ומעשיר את ארגז הכלים הטיפולי לאלו העוסקים בתחומי הטיפול, אימון, אבחון, ייעוץ וכו’.
* הקורס אינו מהווה הסמכה לטיפול כשהוא עומד בפני עצמו
ארס פואטיקה -מלטינית : אומנות השירה ( ארט- אומנות, פואטיקה- שירה).
זהו סוג כתיבה המכונה גם “שירה בראי עצמה “-האמנות עוסקת באמנות וביצירתה. המשורר באמצעות מבט רפלקטיבי על עצמו ועל תהליכי היצירה שלו, כותב על תהליכי הכתיבה והיצירה של השיר והשפעתם עליו. הוא כותב על מה מניע אותו לכתוב, על הנושאים המעסיקים אותו, על המקורות להשראה ולכתיבה, על טכניקות כתיבתו ואפילו על תגובות הקוראים. זוהי אמנות המודעת לעצמה, כי הטקסט עוסק בהשפעת תהליכי היצירה עצמה. כתיבה היא תהליך פנימי עמוק , רבים מהמשוררים כותבים על עצמם וכתיבתם. באמצעות השירים הארס-פואטיים אנחנו מתוודעים לחוויית היצירה של המשורר. זוהי מעיין הצצה לעולמו הפנימי והאישי. גם סופרים נוהגים לכתוב על תהליכי היצירה והשפעת הכתיבה עליהם.