עולם הטיפול כולל אין ספור שיטות, גישות וטכניקות אשר מאפשרות לכל מטופל לבחור את המטפל, האישיות הטיפולית, עליה הוא סומך ובנוסף את הטכניקה הרצויה לו. מגוון האפשרויות רב, אפשר לבחור בטכניקות העובדות על הרגש כמו למשל שיחות עם פסיכולוג, או בתרפיה בתנועה, בתרפיה בעזרת מוזיקה ואומנות, בתרפיה בעזרת קריאה ועיבוד של טקסטים (בבליותרפיה), אפשר גם לבחור בגישות רוחניות, כגון 12 צעדים, מודעות עצמית, דמיון מודרך ועוד. בחלק הפיזי קיימות גם כן המון שיטות, החל מפיזיותרפיה, כירופרקטיקה, עיסוי, שיאצו, שיטת אלכנסדר, רפלקסולוגיה ועוד רבות אחרות, חלק מין השיטות, הן בעלות אופי פיזי וחלקן משלבות התייחסות לגוף ולנפש כאחד.

הטיפול ברכיבה עליו נדון במאמר זה הינו סוג הטיפול המאגד בתוכו את שלושת התחומים גם יחד. בכל מפגש של רכיבה טיפולית מתרחשים תהליכים בשלושת הרמות הגוף הנפש והרוח כמו שתקראו במאמר שלפניכם.

סוס ככלי טיפולי

התכונות המיוחדות בהם ניחן הסוס, העובדה כי ניתן לרכוב על גבו, מאפשרים להעזר בו ככלי טיפולי נפלא.
שהייה במחיצת הסוס, טיפול בו, וכמובן הרכיבה עליו מאפשרים תקשורת יחודית המספקת חוויה טיפולית המקדמת את בריאותם הרגשית והפיזית של המטופלים.
הרכיבה על גב הסוס, הינה פעילות מוטורית מורכבת, המהווה אתגר ותורמת לקידום מצב הגוף והיכולות המוטוריות וגם מסייעת למטופל בתחום הנפש והרוח על ידי הצפת תכנים רגשיים חבויים המאפשרים התמודדות רגשית טובה יותר.
מטפל ברכיבה מנצל את כל התכונות המיוחדות של הסוס כדי להפיק את המקסימום בשביל המטופל.
גוף הסוס, תנועתו היחודית, הענותו לשפת הגוף של הרוכב עליו וקבלת הרוכב ללא תנאי ושיפוט מאפשרים למטפל ברכיבה כלי טיפולי מדהים.
בזמן הרכיבה הטיפולית נוצרת אינטרקציה בין הסוס המטופל והמטפל המאפשרת למטופל לחוות חוויות סנסו מוטוריות, רגשיות ותקשורתיות. במגרש הרכיבה יכול המטופל להפגש עם ההצלחות שלו, הפחדים והכישלונות, ללמוד אותם ולעבדם בצורה חיובית בסביבה תומכת
לרכיבה הטיפולית תרומה עצומה ומיוחדת. הטיפול נעשה בטבע באווירה פתוחה ומאפשר למטופלים רבים להרגיש את החופש והמרחב. השהות בטבע בקרבת חיות והעיסוק בפעילות גופנית חשובה במיוחד לאור השינוי בהרגלי החיים בעידן המודרני.

הסוס הינו כלי טיפולי מרתק, ניתן לטפל בו, לרכב עליו, להסתכל כיצד הוא מתנהג וכן ללמד אותו וללמוד ממנו. הקשר החברי שנוצר בין חיה גדולה ואצילית זו לבין המטופל פותח דלת לעולמו הפנימי ומאפשר גישה חדשה להתמודדות עם קשיים בכל התחומים.
הרכיבה הטיפולית מיועדת למגוון רחב של קשיים ולקויות.
ניתן לשפר יכולות מוטוריות וסנסוריות בילדים ובמבוגרים הסובלים ממוגבליות פיזיות מולדות ונרכשות.
בעזרת הרכיבה הטיפולית, ניתן גם לטפל במגוון מצבים ותסמונות רגשיות.
דוגמאות לחלק מההפרעות הרגשיות בהן ניתן לטפל:
הפרעות תקשורת כגון אוטיסטים, פיגור שכלי ותסמונות שונות.
מצבי טראומה וחרדה
היפראקטיביות הפרעות קשב וריכוז
לקויות תחושתיות
כיום גדל הביקוש לטיפולים בתחום הרכיבה טיפולית גם בקרב אנשים שאינם סובלים מלקויות ספציפיות. הללו רואים בטיפול זה דרך נפלאה להעלאת המודעות העצמית ולקידום הצמיחה האישית.
אין ספק כי הרכיבה הטיפולית הינה בחירה מצויינת לטיפול שאינו סטנדרטי והיא מעשירה ומהנה. זוהי אופציה מצויינת לתהליך ריפוי שונה מרתק ומעמיק .

המאמר נכתב על ידי גילה סגאן וצוות בית הספר למטפלים ברכיבה ‘סוסים ואנשים’

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!

נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.

מתעניינים בלימודי רפואה טבעית? קראו עוד:

התכנית להסמכת יועצי סביבה וקיימות
הכשרת מטפלים באקותרפיה
פסיכותרפיה לימודים