ערכה את המאמר:
רחל קשת, 
נטורופתית, תזונאית, ורפלקסולוגית בכירה, מאמנת אישית לחיים

תורגם מתוך מאמר בשם: הסרת המסתורין – הקשר בין האדם והחיה Demystifying the Human – Animal Bond חלק א’ מתוך שניים.
המאמר הופיע במגזין לרכיבה טיפולית, NAHRA STRIDES, באביב 2006 גיליון 11

הפרעת קשב וריכוז תרפיה בעזרת סוסים

דמיין שאתה מוריד את הרוכב שלך מהסוס, ותוך כדי כך אתה אומר לו, “הנרי, באמת למדת יפה היום איך לעבור את המוטות בחצי ישיבה! אתה יכול להתגאות. המתנדבים שלך ואני שמחים מאוד שהצלחת כל כך יפה, אז בוא ניכנס ונספר לאבא ולאימא איך רכבת היום!”
הנרי מחייך מאוזן לאוזן. בעדינות אתה עוזר לו לנחות על רגליו, כשהוא יורד מהסוס, פוני קטן בעל פלומה בשם יאספר. בדיוק לפני שירד מהסוס נתן לו הנרי חיבוק גדול. ברגע שהוא נוחת על רגליו, הוא מסתכל בכיוון ראשו של יאספר, והפוני מסובב את ראשו ומסתכל בו. הנרי מנסה להתקדם כמה צעדים ולהתקרב יותר אל ראשו של הפוני, וידו הימנית נוגעת קלות בכתפו. כשהנרי מתקרב, אתה יכול לראות כיצד יאספר מושיט ומסובב את צווארו אל הנרי. בפתאומיות וברכות הוא מושך את הנרי אליו ונותן לו “חיבוק” עדין. הנרי נשאר שקט מאוד. הוא מושיט את ידו השמאלית ובאיטיות הוא משפשף את חרטומו של יאספר. הם נפרדים באותה איטיות שבה נפגשו. הנרי מושיט את ידו ליד המדריכה ומוביל אותה פנימה כדי להצטרף שוב אל הוריו המחכים.
אם מישהו היה שם לב לתמונה זו, כאשר נכנס לרגע לזירה, הוא לא היה מתרשם במיוחד. הסיפור וההיסטוריה של התפתחות הקשר בין הנרי ויאספר הם המשמעות האמיתית שמאחורי התנועות המכניות.

הנרי מאומץ.* הוא נולד לאימא אלכוהוליסטית ואבא נעדר. הוא נמוך ורזה. הוא בן שמונה, ובמשך חמש שנות חייו הראשונות הוא הועבר מבית אמנה אחד לשני. הנרי הושאר בכיתה א’ ועכשיו הוא לומד כיתה ב’ בפעם השנייה. הוא זקוק זמן ארוך יותר לעיבוד החומר הנלמד, יכולותיו הלשוניות מוגבלות, הוא מתקשה להביע את עצמו ומסוגל לקרוא רק משפטים פשוטים של שלוש עד ארבע מילים. תרגילי חיבור וחיסור פשוטים מבלבלים אותו.
להנרי לא קל להתחבר אל ילדים בגילו, כי פעמים רבות כל כך הועבר ממקום למקום. גם סוגיית האמון משפיעה, וגם הקושי שלו לתפקד במצבים חברתיים. קשה לו להיות קשוב, ולעתים קרובות הוא מפגין את תסכולו בגלל אי יכולתו להביע במילים את מה שהוא רוצה וכיצד הוא מרגיש. ואם זה לא מספיק, הרופאים גילו, שיש לו רשרוש בלב, המופיע במצבי לחץ ובמשחק מאוד אינטנסיבי. לכן, הפעילויות שבהן הוא יכול להשתתף מוגבלות.
ז’נל ודייב, הוריו המאמצים של הנרי, מעורבים וקשובים לצרכיו המיוחדים. אמנם, לעתים הם דואגים ותוהים אם הם עושים מספיק למען הנרי כדי לעזור לו לגדול ולהתפתח, גם מבחינה גופנית וגם מבחינה רגשית. מטריד אותם, שיש לו מספר חברים מוגבל מאוד, ושהוא מבלה את רוב זמנו במשחק עם כלב הלברדור שלהם, דקוטה.כבר שלוש שנים שהנרי מתברך בהוריו המאמצים, ז’נל והנרי, אך הוא אינו מסוגל עדיין לסמוך עליהם באפן מוחלט. הם מענקים לו את אהבתם הבלתי מותנית. להנרי קשה להחזיר אהבה.
המשפחה חייה באזור כפרי, ומסביבם רפתות ואורוות סוסים. לעתים קרובות, בטיולים של המשפחה, משמיע הנרי קולות של חיות, שהוא חושב שהן מצאות בחוות לאורך הדרך. השמעת הקולות הפכה למשחק משפחתי, שמאפשר אינטראקציה נדירה, קלילה וזורמת, וכולם נהנים. הוריו של הנרי עוצרים בחווה של חבר, והנרי מבלה שעות בתקשורת שקטה עם העגלים והאפרוחים. היה זה באחד הטיולים האלה שידיד משפחה קרוב הכיר להנרי ולהוריו את הרכיבה הטיפולית.

לימודי אימון להפרעות קשב וריכוז, דרכים אלטרנטיביות

כדי להגן על פרטיותם של מטופלים, הנרי הוא מייצג פיקטיבי של מטופלים רבים אשר אתם נהנתה המדריכה לעבוד
תמיד היו חיות בחייו של הנרי, אפילו בבתי האמנה הרבים שגר בהם. זהו הדבר החיובי היחיד, שהוא גם קבוע, בהווייתו של הנרי. היו חתולים, כלבים, חזירונים, אוגרים, חזירי-ים , פרות ודגים. כפי שהוא עושה עם דקוטה, הוא היה מבלה שעות עם החיות האלה, יושב איתם ומלטף ומחבק אותם, וכאילו משוחח איתם, ורק הבעת פניו השתנתה מפעם לפעם. אמנם, הנרי לעולם לא נפגש עם סוס! ז’נל הייתה קוראת לו סיפורים על סוסים בלילה ומעודדת אותו לקרוא איתה, אך לעולם הוא לא נגע בסוס. הוא אפילו לא היה מסוגל לדמיין את עצמו עומד על יד יצור כזה גדול! הסוסים הצטיירו כגדולים מהחיים בסיפורים, שאימא ספרה לו!

בפעם הראשונה שהנרי פגש את יאספר הוא התפרע לגמרי. הוריו הוכו בהלם, כי לא ראו אותו אף פעם מגיב בחריפות כזו. הוא ניסה מאוד לשלוט בעצמו, אך כשהמדריכה אמרה, “הנרי תנשום עמוק ותשתמש במילים שלך. זה בסדר.קח את הזמן” שטפו אותו רגשותיו. הוא העיף מבט אחד על יאספר ורץ בחזרה אל תוך הבנין. תחילה היו הוריו מאוכזבים. המדריכה דברה איתם והסבירה שהתהליך ייקח זמן. “להנרי יש הזמן הזה”, היא הוסיפה, “וגם לי.”

כאשר הנרי חזר שבוע לאחר מכן, סיפרו ההורים, שכשהם חזרו הביתה, הנרי התיישב עם דקוטה, חיבק אותו ואמר מילה אחת, “גדול”. המסקנה היחידה של ההורים, וגם של המדריכה, הייתה שגודלו של יאספר הדהים אותו, למרות העובדה שגובהו של הפוני רק 120 ס”מ. ולמרות זאת, מילתו היחידה במשך כל הנסיעה במכונית הייתה “יאספר”. המדריכה הבינה, כי למרות חששו של הנרי וייתכן גם חרדתו מפני מפגש עם חיה, שהיא גדולה ממנו, הנרי יצר באיזה שהוא אופן קשר עדין עם יאספר. ייתכן כי אירוע זה היווה את נקודת המפנה עבור הנרי ויאספר, אך ייקח עוד זמן עד שהנרי יוכל להפקיד את בטחונו בידיה של המדריכה, ועד שיוכל לבטוח בקשר עם יאספר.
במשך השבועות הבאים, התנהגותו של יאספר אפשרה להנרי להבריש אותו וללמוד את הרצף של כלי הטיפוח. הוא גם למד כיצד להשתמש בהם כדי לעזור ולהבריק את עורו החלק של יאספר. הנרי שם לב, כי יאספר נשען עליו, כשהוא עבד על עורו במסרק הברזל. בפעם הראשונה הנרי קפץ אחורה, כי הוא חשב שיאספר עומד ליפול עליו. המדריכה הסבירה, כי יאספר פשוט נשען עליו, מפני שהוא נהנה מהעיסוי ומתשומת הלב שהנרי מקדיש לו. דברים אלה הרגיעו מעט את הנרי והוא המשיך לטפל ביאספר, רק ביתר תשומת לב. עם הזמן, כשהשניים הרגישו, כי הם יכולים לבטוח יותר אחד בשני – הנרי ידע שיאספר יעמוד בשקט בזמן הטיפול ויאספר ידע שהנרי יבוא כל שבוע לטפל בו – התחילו אירועים מיוחדים וסמויים כמעט לעלות על פני השטח.

ז’נל ודייב דיווחו כי בשבוע מסוים, הנרי התחיל לאסוף מברשות שהיו בבית כדי לטפל בדקוטה, וכך הוא חזר על השמות של כלי הטיפוח, אשר בהם השתמש בשביל יאספר – ברצף הנכון! המדריכה דיווחה בחזרה להורים, כי הוא התחיל לשים לב, כאשר יאספר ליקק את שפתיו, השמיע קולות לעיסה ופיהק. המדריכה הסבירה להנרי, כי כאשר הוא מפסיק את הטיפול ויאספר בוהה, מביע יאספר בשפת הסוסים, שהוא רגוע ומרגיש בנוח עם אופן הטיפול של הנרי…..שיאספר נהנה מהטיפול שלו. הנרי צחק בקול, חיבק את צווארו של יאספר ואמר בפעם הראשונה, “גם אני רגוע.”

יום אחד הנרי שם לב, כי לרוכב, שהיה קטן ממנו, היה שיעור בזירה. התקשורת של הנרי השתפרה במשך השבועות האחרונים, והוא מצא דרך להגיד את מה שהיה רצה מפגישות הטיפול ביאספר. עם מבט חוקר הנרי אמר למדריכתו, “הנרי רוכב יאספר.” הנרי סמך על כך שמדריכתו תחליט את ההחלטה הנכונה. המדריכה שמה גם לב לאומץ הלב הנדרש מהנרי כדי לומר זאת. היא שאלה את הנרי, “אתה מוכן לרכב על יאספר?” הנרי עשה סימן של “כן” בראשו, ועל פניו חיוך גדול.
וכך זה קרה…. היה זה אחרי הרכיבה הראשונה הזו שיאספר הושיט את צווארו ונתן להנרי את חיבוק הסוסים הראשון שלו. הנרי הגיב בלטיפה על החרטום. האמון והידידות שבנו הסוס והילד הקטן במשך השבועות האחרונים נשארו חזקים. הקשר בין הסוס והמטופל הוא אחד המניעים החזקים ביותר במקצוע שלנו. אנחנו יודעים, כי לחץ הדם יורד, כשאנחנו מלטפים חיה. אנחנו נעשים רגועים ונהנים מהרגשה טובה. זהו גם קשר רגשי, אשר עשוי ליצור גישה חיובית ותחושת שייכות. כמו כן הוא עשוי לבנות ביטחון והערכה עצמית. נוצר חלל בטוח, אשר בתוכו ניתן להתחיל מערכות יחסים עם סיכוי להצלחה, לצמיחת ולהתחזקות. קשר זה בין האדם והחיה מתרחש גם בין הסוסים והמטפלים והמדריכים.

כמדריכים עלינו לשים לב לרמזים הדקים הניתנים על ידי הסוס וגם על ידי המטופל. רמזים אלה, המגיעים לידי ביטוי בשפת הגוף, הבעות פנים, תקשורת מילולית, או אפילו בהתפרצויות, מוסרים לנו את המידע הנחוץ כדי להתקדם ולבסס את האמון והביטחון. ההתפתחות הרגשית והנפשית של המטופלים תלויה ביכולת ההסתכלות שלנו וביכולתנו לתקשר עם ההורים והמטפלים וגם ביכולתנו לתמוך בהתקדמותם יחד עם השותפים היקרים שלנו…. הסוסים!
הנרי נתן חיבוק להוריו באותו יום שהוא זכה לחיבוק מיאספר. הם לא ישכחו לעולם את הרגע הזה. הייתה זאת הפעם הראשונה במשך יותר משלוש שנים, שהוא לקח את ידיהם, קירב אותם אליו ועטף את שניהם בשתי זרועותיו ואמר, “אני אוהב אתכם, אבא ואמא.”

למרות ששמם של הנרי ויאספר בדוי, אנחנו עשויים לפגוש מצבים דומים מאוד במציאות. אני מקווה שסיפור זה נותן לכם, המדריכים, השראה לפתוח את הלב ולחדד את המודעות. אני מקווה כי בעזרתו תזכרו “להביט ברכות”, כשאתם צופים בהתנהגותם של הסוסים והמטופלים ובאינטראקציה ביניהם.
קריסטין מייסון מדריכה מתקדמת של NARHA בתחומים של לקויות גופניות ולקויות ביכולת החשיבה. היא מדריכה מוסמכת בשיטת מיו בעזרת סוסים. היא מרכזת את התוכניות המיוחדות ב Hugh Hopes Therpeutic Riding Inc.in Old Lyme, CT .
היא קבלה תואר B.S. במדע החיות מאוניברסיטת וורמונט בשנת 1988. יש לה יותר מ 24 שנות ניסיון כעוזרת וטרינר ויותר מ 12 שנות ניסיון בהוראת רכיבה לאנשים עם או בלי לקויות. לקריסטין יש הכשרה בהומאופתיה, איזון השלד, אקו-לחץ ותקשורת עם חיות. היום היא בעלת Holistic T.P.M.

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!

נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.

מתעניינים בלימודים בתחום הטיפול האלטרנטיבי בהפרעת קשב וריכוז?
קראו עוד:

הכשרת מטפלים מתמחים בהפרעת קשב וריכוז ואסטרטגיות למידה